خلاصة:
هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل مناسب برای هوش تجاری کسبوکار با بهکارگیری دستهبندی و تحلیل وضعیت کسبوکار است. شرکت فاتح صنعت کیمیا بهعنوان مطالعه موردی در نظر گرفتهشده است. ۱۵ شاخص ورودی در نظر گرفته شد. مدیریت و رهبری، لجستیک خروجی ها، طراحی و مهندسی، انبارداری، تولید، فروش، تحقیقات بازار، لجستیک ورودی ها، منابع انسانی، منابع مالی، سیستم اطلاعات و فنّاوری، تعامل با سایر ذینفعان، کنترل کیفیت، برنامهریزی و کنترل پروژه و ارزیابی، پایش و بهبود. همچنین بهمنظور بررسی مدل کسبوکار، ارزیابی افزایش سهم بازار و سودآوری شرکت در نظر گرفته شد. در سال ۱۳۹۳ مدل هوش تجاری در این شرکت اجرا شده است که نشان داده شد. در این سال ها افزایش سهم بازار با پیشبینی های کارشناسان یکسان بوده است. همچنین بر اساس تجزیهوتحلیل دادههای شرکت در سال های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۵، بهصورت ماهیانه، نشان داده شد الگوریتم Random tree(k=1, seed=1) با دقت ۶۶/۶۶ % بالاترین پیشبینی دستهبندی را در مدل کسبوکار داشته است.
ملخص الجهاز:
ارائه مدل هوشمند کسب و کار در شرکت هاي تجاري کوچک (شرکت فاتح صنعت کيميا) اسماء ابراهيم پور* (الف ) سيد جواد ايرانبان (ب ) حسن احمدي ترشيزي (ج ) الف : کارشناسي ارشد تجارت الکترونيکي ، دانشگاه آزاد اسلامي الکترونيکي ، تهران ، ايران ب: دکتري مديريت ، گروه مديريت ، واحد شيراز، دانشگاه آزاد اسلامي ، شيراز، ايران ج: دکتري مديريت ، گروه مديريت ، واحد مشهد، دانشگاه ازاد اسلامي ،مشهد، ايران چکيده هدف پژوهش حاضر ارائه يک مدل مناسب براي هوش تجاري کسب وکار با به کارگيري دسته بندي و تحليل وضعيت کسب وکار است .
درواقع يکي از نقش هاي تأثيرگذار BIدر مديريت کسب وکارها، روش گزارش دهي هوش تجاري است ؛ از ديد سنتي ، گزارش دهي به عنوان فرآيند ايستا شناخته مي شود که براي مثال مديران در آخر هفته يا در يک زمان مشخص و با استفاده از اين گزارش هاي تنها تصويري کلي از مکان اطلاعات به دست بياورند.
مدل مطرح شده در اين پژوهش به عنوان مدل پايه براي پژوهش حاضـر در نظر گرفته شده است ؛ در ادامه پژوهش ، اين مدل بر اساس نظر خبرگان و صاحب نظران بررسي و متناسب با شرايط ايران بازنگري مي شود: عوامل فني : توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات موجب طرح مدل هاي کسب وکار الکترونيکي جديدي شده اسـت و امکانـات بيشـتري بـراي سازمان هاي مجـازي پويـا و درنهايـت توسـعه زنجيره هاي ارزش به شکل شبکه هاي ارزش فـراهم کـرده اسـت .