خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف اصلی طراحی مدل محرکهای همکاری ـ رقابت در هنر و صنعت فرش دستباف اجرا شده است و اهداف فرعی آن، شناسایی محرکهای همکاری ـ رقابت و بررسی روابط علّی میان محرکهای همکاری ـ رقابت در هنر و صنعت فرش دستباف است.
روش: پژوهش پیش رو، از نظر هدف اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی ـ کمی است. جامعه آماری آن تولیدکنندگان فرش دستباف ایران است که در مرحله نخست 32 نفر، در مرحله دوم 6 نفر و در مرحله سوم 14 نفر برای نمونه انتخاب شدند. شیوه نمونهگیری، غیرتصادفی و از نوع قضاوتی است. برای گردآوری اطلاعات از روش میدانی و دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از سه روش تحلیل محتوا برای شناسایی متغیرهای اولیه، روش مدیریت تعاملی برای شناسایی متغیرهایی نهایی و روش مدلسازی ساختاری تفسیری برای شناسایی روابط میان متغیرها و در نهایت ترسیم مدل استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که در هنر یا صنعت فرش دستباف برای پیوستن به شبکه همکاری ـ رقابت ده محرک اصلی به نامهای خلاقیت، استانداردسازی، صرفهجویی، نفوذ و تسلط، منابع منحصربهفرد، سود و منفعت، بازارسازی، برقراری ارتباط، شهرت و اعتبار و مقابله با مشکلات وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که محرکهای کلیدی و پرنفوذ همکاری ـ رقابت در هنر یا صنعت فرش دستباف، محرکهای خلاقیت، استانداردسازی و صرفهجویی هستند.
Objective Identifying the cooperation-competition incentives in the art-industry of Iranian hand-woven carpets and directing the competitors toward this phenomenon, and benefiting from the profits of this strategy have led to solving the problems in this art-industry and development and promotion in national and international market. Competitors can also take advantage of this network and work together to solve many of the related problems. Accordingly, the main purpose of this study is to design a model of cooperation-competition incentives in handmade carpet art-industry. The other objectives are to identify cooperation-competition incentives and to examine the relationships between cooperation-competition incentives in handmade carpet. Therefore, the research questions are: What are the incentives of cooperation-competition in handmade carpet art-industry? What is the nature of the relationship between cooperation-competition incentives in handmade carpet art-industry? and What is the model of incentives for cooperation-competition in handmade carpet art-industry? Methodology This research is exploratory in terms of purpose and qualitative-quantitative in terms of approach. The statistical population of this study includes the producers of Iranian handmade carpets. In the first stage 32, in the second stage 6 and in the third stage 14 individuals were selected based on non-random and judgmental sampling. A field method, interview and questionnaire were used to collect data. In the first stage of the interview, the questions were semi-structured and based on the 5w+1h protocol. In the second stage, structured questions were designed based on interpretive structural modeling method in order to examine the causal relationships between the research variables. GMU version of interpretive structural modeling has been used to perform the operations in this study. Findings The findings showed that 10 main incentives are needed in the handmade carpets art-industry to join the cooperation-competition network such as creativity, standardization, saving, influence and mastery, unique resources, profit, marketing, establishment of communication, fame and credibility and dealing with problems. According to the proposed classification, it can be said that the creativity, standardization and saving are among the key incentives that play a key role in driving competitors towards cooperation-competition. Conclusion In general, the interpretation of the model of cooperation-competition incentives shows that in order to move the competitors of handmade art-industry competitors towards cooperation with each other, creativity has the greatest influence on other stimuli. In addition, in the second level, with the one-way effect of the creativity variable on the standardization, and in the third level, with the one-way effect of the standardization variable on the savings, it is observed that these three incentives are among the independent variables and are known to be the most key and causal factor in the model because of high influence and low dependency. At the fourth level, with the unilateral influence of these three incentives on the interaction between influencing and dominating role of the foreign competitor, gaining unique resources, gaining profit, marketing, communication, gaining fame and credit it is likely to deal with potential problems and challenges with moderate penetration power but greater dependency power. Thus, the results suggest that although all of these factors play a role in driving competitors toward a collaborative-competitive network, creativity, standardization, and savings are among the key incentives for collaboration-competition in handmade carpet art-industry.
ملخص الجهاز:
پژوهش ها نشان داده اند که مزاياي حاصل از شبکه همکـاري ـ رقابـت عبـارت انـد از: کـاهش هزينـه هـاي توليـد، بازاريابي و تبليغات ، پژوهش و توسعه ، افزايش سود و بهره وري ، دسترسي به منابع و دانش منحصر به فرد رقبا در راستاي رشد و توسعه ، به دست آوردن صلاحيت و شهرت و اعتبار (بنگتسون و کوک ، ٢٠٠٠)، بهبود موقعيت شـرکت هـا و بهتـر شدن در بازارهاي بين الملل و ايجاد مزيت رقابتي پايدار در سطح شرکت ها و حتي صنايع (کورت و آريـا٦، ٢٠١٦)، توسـعه بازار فعلي و ايجاد بازارهاي جديد، (چاکون و چرنک ، ٢٠١٦ و ريتالا، گلنام و وگمن ٧، ٢٠١٤)، هم فکري و حـل مسـائل و مشکلات رايج در صنعت و خارج از حوزه رقابت (يامي و نمه ٨، ٢٠١٤)، نوآوري و ارائه محصولاتي نو، ايجاد قدرت نفوذ بر شخص ثالث ، توسعه فناوري و پيشرفت صنعت (نيووالي و پارک ، ٢٠١١)، به اشتراک گذاري دانش ، بهبود عملکرد شـرکت ، بهبود روابط و در نهايت ايجاد بقا و پايداري در يک صنعت (بنگتسون و رضا الله ، ٢٠١٦).
Yami & Nemeh براي اطمينان از هم نشيني موضوع با هنر ـ صنعت فرش دست باف شايان ذکـر اسـت ، از آنجـا کـه مفهـوم دقيـق همکاري ـ رقابت به رقبايي مربوط مي شود که به عنوان بازيگران اصلي به توليد و عرضه محصولاتي يکسـان در منطقـه جغرافيايي يکسان مشغول هستند (بنگستون و کوک ، ٢٠٠٠)، در هنر ـ صنعت فرش دست باف ايران نيـز در هـر اسـتان ، ذي نفعاني وجود دارند که در يک منطقه جغرافيايي يکسان و در کسب وکارهاي مختلف بـه ارائـه محصـولات و خـدماتي يکسان مشغول هستند (شرکت شهرک هاي صنعتي استان قم ، ١٣٩٤).