خلاصة:
One of the topics which preoccupied the language teaching circles for a while is the Focuson
form (FOF) instruction. Many English teachers and researchers praised it as if it were the
miracle method they had always been searching for and many research projects have tried to
prove it is more effective than meaning-focused (MF) instruction and some researches also
attributed the effectiveness of FOF instruction to the way it is performed and the personality
MF instruction in EFL settings and especially for elementary learners which are in a more
crucial need of developing a grammatical competence in the foreign language and further to
investigate the role of the cognitive style of field-dependence/independence in the effectiveness
independent learners can benefit more from both FOF and meaning-focused instruction, and
there is no interaction between the cognitive style of FD/FI and FOF/MF instruction.
یکی از موضوعاتی که در محافل آموزش زبان مورد توجه قرار گرفته است تمرکز بر فرم است» تا آنجا که بسیاری از معلمان
و محققان زبان انگلیسی آنچنان به تعریف و تمجید از این رویکرد پرداختهاند که گویی معجزهای در آموزش زبان رخ داده
است. در تحقیقات فراوانی نیز سعی شده است که تأثیرگذاری بیشتر تمرکز بر فرم نسبت به تمرکز بر معنا برجسته شود.
برخی محققان هم تأثیرگذاری تمرکز بر فرم را به شیوة انجام آن و عوامل شخصیتی نسبت دادهاند. هدف این مطالعه
بررسی تأثیرگذاری تمرکز بر فرم و همچنین تمرکز بر معنا در محیطهای آموزش زبان به عنوان زبان خارجی در سطوح
مبتدی است که در آنها فراگیران بهویژه نیازمند کسب توانش دستوری در زبان خارجی هستند. علاوه بر اینء این مطالعه
بررسی نماید. نتایج مطالعه یافتههای تحقیقات قبلی مبنی بر تأثیرگذاری بیشتر تمرکز بر فرم را تایید میکند. همچنین
نتایج نشان میدهد که زبانآموزان با سبک شناختی ناوابسته, عملکرد بهتری درهر دو نوع آموزش داشتهاند اما از طریق
سبک شناختی وابسته و ناوابسته» بهطور معنا داری اثربخشی آموزش با تمرکز بر فرم و تمرکز بر معنا را تحثتأثیر قرار
نداده است.