خلاصة:
این پژوهش با هدف شناسائی مهمترین عوامل و معیارهای تاثیرگذار بر وفاداری به برند در محصولات آرایشی تولید داخل برند مکسی بل صورت گرفته است تا با دیدگاهی تحلیلی و مقایسه ای نتایجی با دقت و قابلیت اتکای بیشتری بدست آید. روش تحقیق حاضر کاربردی و از نوع غیرآزمایشی و اکتشافی میباشد. با توجه به ادبیات موضوع و پژوهش های انجام شده داخلی و خارجی و ایجاد ذهنیت اولیه ، جهت کاربردی شدن پیش فرض ها، مصاحبه های تفصیلی با اساتید دانشگاهی، مدیران و کارشناسان خبره معیارهای اصلی وفاداری به برند، روابط میان معیارهای اصلی و در نهایت فاکتورهای موجود معیارهای اصلی وفاداری به برند شناسائی شدند در گام نخست با استفاده از تکنیک دلفی معیارهای زیربنائی وفاداری به برند در محصولات آرایشی تولید داخل برند مکسی بل شناسائی گردید در گام دوم معیارها و زیرمعیارهای وفاداری به برند با تکنیک ANP
مقایسه و اولویت های میان آنها تعیین گردید. براساس نتایج تحقیقات با استفاده از روش دلفی برای معیارهای اصلی عوامل مربوط به محصول ، متغیرهای شخصی، نگرش نسبت به ارزش برند، بسته بندی محصول ، تبلیغات ، نمایندگی و مراکز فروش محصول ، عوامل مربوط به برند، عوامل مربوط به فروش و متغیرهای ذهنی ٤٤ زیر معیار شناخته شد توجه به نتایج میتوان - گفت مهمترین عامل وفاداری به برند عوامل مربوط به کالا میباشد.
ملخص الجهاز:
با توجه به ادبيات موضوع و پژوهش هاي انجام شده داخلي و خارجي و ايجاد ذهنيت اوليه ، جهت کاربردي شدن پيش فرض ها، مصاحبه هاي تفصيلي با اساتيد دانشگاهي، مديران و کارشناسان خبره معيارهاي اصلي وفاداري به برند، روابط ميان معيارهاي اصلي و در نهايت فاکتورهاي موجود معيارهاي اصلي وفاداري به برند شناسائي شدند در گام نخست با استفاده از تکنيک دلفي معيارهاي زيربنائي وفاداري به برند در محصولات آرايشي توليد داخل برند مکسي بل شناسائي گرديد در گام دوم معيارها و زيرمعيارهاي وفاداري به برند با تکنيک ANP مقايسه و اولويت هاي ميان آنها تعيين گرديد.
در واقع برندها از ابزارهاي مهم رابطه اي در مجموعه مديريت ارتباط با مشتريان بوده و به دليل اين که ريسک ادراک شده مشتريان را کاهش داده و نقش بسزايي در کاهش هزينه هاي تصميم گيري آنان دارد از ارزش بالايي برخوردار است از اين رو، برند ميتواند به عنوان يک ابزار تدافعي بازاريابي، به منظور حفظ مشتريان فعلي و نيز به عنوان يک ابزار تهاجمي بازاريابي براي به دست آوردن مشتريان جديد عمل کند (گيلاني و موسويان ،١٣٨٩).
2 Asmussen; Harridge-March; Occhiocupo; & Farquhar.
در بخش دوم مطالعه از تکنيک تحليل شبکه اي فازي براي اولويت بندي معيارهاي اصلي وفاداري به برند محصولات توليد داخل استفاده شده است ، در اين راستا ١٠ نفر از خبرگان به عنوان نمونه مورد بررسي استفاده شد.