خلاصة:
This study explored the styles and strategies used by online MA students of TEFL and investigated the relationship among their learning styles, learning strategies, and learning achievement. The participants were 87 online graduate students of TEFL at Iran University of Science and Technology (IUST). The instruments consisted of questionnaires on learning styles and strategies and average scores of online students. The results showed that the most learning style preferences were obtained by synthesizing, field-independent, closure-oriented, random-intuitive, and visual, while the lowest ones were related to field-dependent, auditory, tactile / kinesthetic, and open styles. Online students’ highest tendency was related to handling possibilities, while their lowest tendency was concerned with using physical senses. With regard to learning strategies, goal setting strategies received the highest mean, whereas task-strategies received the lowest mean. The results of binary logistic regression also revealed that high achievers were mostly grouped into visual, tactile, inclusive, closure, and open learning styles. However, there was no difference between high and low achieving students in learning strategy use. Online instructors are recommended to consider styles and strategies of online students and choose appropriate materials and methods based on their styles and strategies.
این مطالعه با هدف تعیین سبکها و استراتژیهای استفاده شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد رشته اموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شد. این مطالعه همچنین رابطه بین سبکهای یادگیری، استراتژیهای یادگیری و پیشرفت یادگیری دانشجویان را بررسی کرد. شرکتکنندگان در این مطالعه87 دانشجوی کارشناسی ارشد انلاین در دانشگاه علم و صنعت ایران بودند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه نظرسنجی سبک یادگیری، پرسشنامه استراتژیهای یادگیری و میانگین نمرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. نتایج مطالعه نشان داد که بیشترین سبک یادگیری مربوط به سبکهای سنتزی، مستقل از میدان، بستهگرا، تصادفی-شهودی و دیداری بوده است، در حالی که کمترین ترجیحات سبک مربوط به وابسته به میدان، شنیداری، لمسی/حرکتی و باز بوده است. بیشترین تمایل دانشجویان انلاین مربوط به مدیریت احتمالات بوده است، در حالی که کمترین تمایل انها مربوط به استفاده از حواس فیزیکی بوده است. با درنظرگرفتن استراتژی های یادگیری، استراتژیهای تعیین هدف بالاترین میانگین را کسب کردند، در حالی که استراتژی های وظیفه کمترین میانگین را به دست اوردند. نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که افراد با موفقیت بالا بیشتر در سبکهای یادگیری دیداری، لمسی، فراگیر، بسته و باز گروهبندی میشوند. با این حال، از نظر استفاده از استراتژی یادگیری، تفاوتی بین دانشجویان با موفقیت بالا و پایین وجود نداشت. به مدرسان انلاین توصیه میشود که به سبکها و استراتژیهای دانشجویان انلاین توجه کنند و سعی کنند کتابها و روشهای مناسب را بر اساس سبکها و استراتژیهای انان انتخاب کنند.