خلاصة:
در محیط بسیار پویای بازار امروز، همگام با تغییرات محصول، بازار و رقابت در طول زمان، استراتژی های بازاریابی شرکت نیز باید تغییر کنند. چرخه عمر محصول، می تواند بیانگر تغییراتی باشد که شرکت در مسیر حرکت محصول در چرخه عمر خود، اعمال می کند. استراتژی های قیمت گذاری نیز باید با سایر استراتژی های شرکت هماهنگ باشند. مدیران باید بدانند چگونه قیمت مناسب را تعیین کنند. در ادبیات مربوطه، تلاش زیادی برای تعیین استراتژی های قیمت گذاری در هر مرحله از چرخه عمر محصول صورت نگرفته است. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع قیمت و کاربرد چرخه عمر محصول در برنامه ریزی و تصمیم گیری های مرتبط با محصولات فعلی و آینده، مقاله حاضر با مرور ادبیات موضوع، دو نقطه ی مرجع استراتژیک «رقابت» و «توجه به مشتریان جدید» را شناسایی و سه رویکرد رایج قیمت گذاری، رویکرد مبتنی بر «هزینه»، «مشتری» و «رقابت»، را در چرخه عمر محصول، جانمایی کرده است. با تعیین رویکردهای قیمت گذاری هر مرحله، سیزده استراتژی قیمت گذاری نیز در مراحل مختلف چرخه عمر محصول جانمایی شده اند.
ملخص الجهاز:
"ازاینرو،با توجه به اهمیت موضوع قیمت و کاربرد چرخه عمر محصول در برنامهریزی و تصمیمگیریهای مرتبط با محصولات فعلی و آینده،مقاله حاضر با مرور ادبیات موضوع،دو نقطهای مرجع استراتژیک«رقابت»و«توجه به مشتریان جدید» را شناسایی و سه رویکرد رایج قیمتگذاری،رویکرد مبتنی بر «هزینه»،«مشتری»و«رقابت»،را در چرخه عمر محصول، جانمایی کرده است.
ازاینرو،با توجه به اهمیت موضوع قیمت و کاربرد منحنی چرخه عمر محصول در برنامهریزی،کنترل و تصمیمگیریهای مرتبط با محصولات فعلی و آینده،در این مقاله قصد داریم براساس نقاط مرجع استراتژیک منتخب،رویکردها و استراتژیهای مناسب در هر دوره از چرخه عمر محصول را شناسایی نماییم.
شرایط مناسب برای اعمال این استراتژی به شرح زیر است: @محصولات مکملی وجود دارند که میتوان آنها را به همراه محصول موردنظر در سطح قیمت متعارف به فروش رساند.
جانمایی رویکردها و استراتژیهای قیمتگذاری در چرخه عمر محصول براساس نقاط مرجع استراتژیک بازاریابی براساس دیدگاه واکر و همکاران،مدل چرخه حیات محصول، چارچوبی است که وقوع فرصتها و تهدیدها در بازار و صنعت را نشان میدهد و به این وسیله شرکتها بهتر میتوانند تغییر در هدف بازار استراتژیک محصول،تغییر در استراتژی آن و تغییر در (به تصویر صفحه مراجعه شود) جمعبندی و ملاحظات برای انتخاب رویکردهای قیمتگذاری مناسب براساس نقاط مرجع استراتژیک بازاریابی در چرخه عمر محصول،ویژگیهای هر مرحله را که تا اینجا بیان کردیم،تحلیل میکنیم.
مقاله حاضر،از دو نقطه مرجع استراتژیک برای جانمایی رویکردها و سپس استراتژیهای قیمتگذاری در مراحل مختلف چرخه عمر محصول استفاده کرده است.
این مقاله، رویکردهای مناسب برای مراحل مختلف چرخه عمر محصول را براساس نقاط مرجع استراتژیک،شناسایی نموده و سپس استراتژیهای قیمتگذاری مرتبط را در چرخه عمر محصول جانمایی کرده است."