ملخص الجهاز:
"همانطور که دیدهایم کلمات جدید که از افزودن پسوندها بهکلمات آشنا درست میشوند در جملات ساده مانند جملات زیر معرفیمیشوند: (به تصویر صفحه مراجعه شود)عاقلانه است که کا را با چند پسوند بسیار معمول شروع کنیمو آنها را با کلماتی که دانشآموزان از قبل میشناسند به کار بریم.
فقط به دانشآموزان یاد میدهیم که چگونه تعدادیاز پیشوندهای معمول را میتوان به کلمات آشنا افزود و مثالها را درجملاتی مانند جملات زیر به کار میبریم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) عالیتهای گروههای کوچک در مورد پیشوندها،پسوندها وخانوادۀ کلمات دانشآموزان پیشرفته هم همانند دانشآموزان دورۀ متوسطه ازکار در گروههای کوچک که نیاز به همکاری برای انجام تکالیف دارد سود میبرند.
برای تأکید بر فعالیتهایی که کلمات جدید(و اشکال کلمات)رابه کلماتی که از قبل یاد گرفتهایم پیوند میدهد،باید توجه داشته باشیمکه افزایش دایرۀ لغات دانشآموزان پیشرفته ضروری است وبخصوص باید به محصلین نشان دهیم که چگونه میتوانند،بدونحضور معلم،معانی کلمات را به تنهایی کشف نمایند.
گاهی هم میتوان از محصلین برای تهیه گفتوگوهایی دربارهموضوعات زیر استفاده کرد: -درخواست کمک -قرار گذاشتن با دکتر،دندانپزشک و یا افراد حرفهای دیگر -دعوت کسی برای انجام کار -شکایت مؤدبانه معلمینی که انگلیسیزبان هستند میتوانند به گونهایاصطلاحیتر به محصلین خود بیان ایدههای خویش را بیاموزند،امامعلمینی هم که اهل زبان نیستند باید محصلین خود را به نوشتن گفتوگوهای عملکردی و وضعی ترغیب نمایند.
2-نشان دادن این مطلب به آنها که هنوز چه چیزهایی را بایدبیاموزند وقتی محصلین اعتماد به نفس نسبت به توانایی خود در مورداستفاده انگلیسی را کسب کنند،راههایی برای استمرار یادگیری بعداز دورههای پیشرفته پیدا خواهند کرد."