ملخص الجهاز:
"این دانش ممکن است تنهادر جهت جمعآوری اطلاعات باشد یا به منظور پیشرفت در انواع فنونو مهارتها جهت انجام کارهای گوناگون زندگی به کار رود.
برای حفظ این مکانیزم تعادلی،جسم و فکر هر دو در معرض ناملایمات و مشکلات قرار میگیرند که بهنوبه خود موجب به وجود آمدن بحرانهای روحی میشوند که البته ازطرف دیگر به وسیلۀ عمل یا رفتار خاصی به حالت تعادل سوق دادهمیشوند.
در ضمن باید توجه داشت که یادگیری را میتوان فرایندیدانست که به موجب آن فرد دانش،اطلاعات و مهارت کسب میکند،دراین مرحله ممکن است فرد بتنهایی قادر به یادگیری فرایند خواندن،دیدن،احساس کردن،شنیدن و...
کاربرد این نظریه در تدریس و فرایند یادگیری این است کهمعلم یا باید علاقۀ آموزش گیرندگان را با تشویق کردن افزایش دهد و یااگر قرار است تغییری در رفتار حاصل آید،باید امکانات و شرایط آنرا فراهم آورد.
به عبارت دیگر قبل از اینکه یادگیری انجام شود،آموزشگیرندهباید انگیزه کافی را دارا باشد و آموزشدهنده نیز باید کسانی را کهآمادۀ یادگیری هستند شناسایی کرده آنها را یاری کند.
در زندگی روزمره،اغلب تمایلی را برای تکرار اعمال خوشایند و سودمند در خود مییابیمو از اعمال ناخوشایند و دردناک اجتناب میورزیم که این امر تاییدیبر اصل فوق است.
این مسأله حاکی از آن است که گذشته از آمادگی ذهنی،شخص باید گنجایش فیزیکی پذیرش مطالب را نیز داشته باشد وهمچنین باید محیط فیزیکی مناسبی زمینه یادگیری را تسهیل کند.
بر طبق اصل تمرین،باید به وسیلۀ انجام تمرینهای مکرر زمینۀکافی برای یادگیرنده جهت امر یادگیری فراهم شود.
همانطور که گفته شد،در اصل تمرین ضروری است کهیادگیرنده روش خاص عمل و رفتار به وسیله آزمایش و خطا ومزیتهای آن را درک کند."