ملخص الجهاز:
"رشد-باتوجه به این که دبیران زبان از نظر تجربه و دانشزبان خارجی در سطوح مختلفی قرار دارند،مطالبی که در«مجلۀ رشد آموزش زبان»چاپ میشود باید چه ویژگیهاییداشته باشد؟ پاسخ-البته اختلاف نه تنها در سطوح معلومات و تجربهبلکه در سلیقهها و مقاطع آموزشی هم بین دبیران وجود دارد،خواستها و توقعات دبیران دوره راهنمایی با دبیران دورۀدبیرستانی و سایر معلمان مؤسسات آموزشی و دورههایکاردانی به لحاظ نقش آنها و کاری که انجام میدهند یکی نیستو بالطبع مقالات مجله نیز از نظر دیدگاهها و اهداف نویسندگانیکسان نیستند.
اگر مربی زبان طور دقیق،نظاممند و بر اساس روشهای مناسب به گونهای تدریس خودرا انجام دهد که در تمام طول(یا حداقل تا دو سوم)ساعتکلاس بتواند«توجه»زبانآموز را بخود و به مطالب خود جلبکند معلم موفقی خواهد بود،چون یادگیری زبان باتوجه وتمرکز کافی امکانپذیر است و اگر توجه زبانآموز افت پیداکند نتیجه منفی ببار میآورد.
بهرحال هر چقدر که معلم زبان درتدریس خود سعی کند که توجه و انگیزش زبانآموز را حفظکند،این تلاش برای نصف یا دو سوم وقت کلاس بیشتر تأثیرندارد لذا در پایان وقت کلاس که دانشجویان خسته و بیمیلمیشوند میتوان به اجرای بازیهای زبان (semag egaugnal) پرداخت که بنوبه خود تمرینهای تقویتی (llird tnemecrofnier) هستند و تأثیر زیادی در یادآوری وکاربرد مطالب قبلا آموخته شده دارند.
رشد-به نظر شما به کدامیک از مهارتهای زبان در آموزشزبان خارجی در ایران باید اولویت بیشتری داده شود؟ پاسخ-این که جنابعالی از من میپرسید که به نظر بنده بهکدام مهارت زبان در آموزش زبان باید اولویت داده شود،خوببه خودی خود سؤال با ارزشی است اما بهرحال نظر من هر چهباشد هیچ تأثیری در روند طبیعی جامعه ایرانی در مورد یادگیریزبان خارجی ندارد."