Abstract:
مدیریت استعداد به سازمان کمک میکند افراد شایسته ، با مهارتهای مناسب ، در جایگاه مناسب شغلی در جهت دستیابی به اهداف مورد انتظار قرار گیرند؛ بنابراین ؛ هدف اصلی این پژوهش ، بررسی رابطه بین مدیریت استعداد (جذب و شناسایی، انتخاب، توسعه ، حفظ و به کارگیری استعدادها) و ارتقای عملکرد (مالی، دانشی و رفتاری) کارکنان نخبه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران است . روش این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است . جامعه آماری شامل مجموعه فارغالتحصیلان ممتازی است که از طریق سامانه گزینش نخبگان وزارت نفت در ده سال اخیر، جذب این شرکت شدهاند که ١١٢ نفر میباشند و از این تعداد، ٨٧ نفر از طریق نمونه گیری تصادفی ساده در تناسب با حجم جامعه انتخاب شدند و پرسش نامه بین آن ها توزیع شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ارتباط مثبت و معنیداری بین مولفه های مدیریت استعداد و ارتقای عملکرد وجود دارد اما درعین حال باوجوداین رابطه ، نتایج حاصله از آزمونها نشان میدهد که وضعیت شاخص های عملکرد دانشی، جذب و شناسایی، توسعه ، نگهداری و به کارگیری کارکنان نخبه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و سازمان باید این ابعاد را تقویت کند.
Machine summary:
"اگر مدیریت استعداد به طریقی صحیح ، جامع و کامـل انجـام پـذیرد، مـیتوانـد به عنوان ابزاری برای بهبود عملکرد و رسیدن به بهرهوری سازمانی مـدنظر قـرار گیـرد و دارای ویژگیهای بیشماری ازجمله موارد زیر است : ١- کشف پتانسیل افراد نخبه در سازمان ٢- کمک به ارتقای عملکرد و توسعه مسیر پیشرفت شغلی کارکنان نخبه ٣- تسهیل درروند جانشین پروری ٤- افزایش تمایل افراد نخبه به بـاقی مانـدن در سـازمان (معـالیتفتـی و تـاجالـدین ، (1387 منابع انسانی نخبه در سازمانهای امروزی جزء سرمایه های اساسـی یـک سـازمان محسوب میشوند، مدیریت آنها یک امر حیاتی و اجتنابناپذیر است کـه بایـد بـه طـور مستمر با مجموعه فرآیندهای مدیریت منـابع انسـانی موردتوجـه قـرار گیـرد تـا سـایر فعالیت های مدیریت نیز بتواند مثمر ثمر واقع گردد و زمینه ارتقای عملکرد این کارکنان فراهم آید.
در مدل مفهومی ارائه شده در این پژوهش مدیریت استعداد با مؤلفـه هـای جـذب و شناسایی (با شاخص های کیفیت رهبری، امکانات رفاهی، پرداخت ، تعادل میان کار وزندگی ، فرصت های پیشرفت شغلی، چالشی بودن کار، اعتبار شرکت )، انتخـاب (اسـتفاده از آزمـون دانش شغلی، روانشناختی ، مصاحبه )، توسعه (اجتماعی کردن، ارزیابی عملکـرد، دورههـای آموزشی، کمک گرفتن از مشاوران، غنیسازی شغل ، توسعه مسیر حرفه ای شخصی، نظارت بر کارکنان)، نگهداری (سیستم جبران خدمات ویژه، مشـارکت کارکنـان، تفـویض اختیـار، کیفیت زندگی شغلی، تقویت اعتبار حرفه ای فرد) و به کارگیری (جابجایی عمـودی و افقـی، همسویی نقش ها با افراد، انگیزش، ارتباطات) کارکنان نخبه موردمطالعه قرار گرفت که برای تعیین این مؤلفه ها از نظرات صاحب نظران مختلف استفاده گردید."