Abstract:
انقلاب ایران در سال 1357، از همان ابتدا چارچوب دینی حاکم بر خود را نشان داد و همواره تلاش کرد این چارچوب در اذهان عمومی زنده نگاه داشته شود. در این میان، حمایت بیحد و حصر دولت آمریکا از رژیم اسرائیل، به نمادی از خصومت آمریکاییها با ایرانیان مسلمان تبدیل شد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر متغیر مستقل اعتقادات دینی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم از طریق متغیرهای میانجی خصومت و ملیگرایی مصرفی صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش، شهروندان بالای 18 سال منطقۀ 5 تهران را شامل میشود. نمونۀ 384 نفرهای به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و دادهها از طریق پرسشنامه و مطالعات کتابخانهای گردآوری شدند. برای آزمون فرضیههای تحقیق، مدل معادلات ساختاری و بهویژه تکنیک تحلیل مسیر بهکار گرفته شد و به این منظور از نرمافزارهای آماری 17 SPSS و Smart PLS استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها، ارتباط مستقیم اعتقادات دینی با خصومت و ملیگرایی و ارتباط معکوس آن با تمایل به خرید محصولات آمریکایی در مصرفکنندگان ایرانی را تأیید میکند.
Iran’s revolution in 1979 has shown its Islamic framework from the beginning and always has been endeavoring to keep alive this matter in public minds. Among this, the United States limitless support from Israel became the symbol of US animosity against Iranians Muslim. This research aimed to measure the religious effect on intention to buy American goods through animosity and ethnocentrism variables perspective. Statistical society includes Tehran citizen’s in region 5 and above 18 years old. A sample with 384 people with random sampling and data through library research were collected. For Hypothesis test, Structural Equation modeling specially Path analysis technique with SPSS 17 and Smart PLS soft wares was used. Results had shown that religious have a direct effect on animosity and ethnocentrism and it have indirect effect on intention to buy American goods in Iranian consumers.
Machine summary:
بررسي تأثير اعتقادات ديني مصرف کنندگان ايراني بر تمايل به خريد محصولات کشوري متخاصم سيد ابوالقاسم ميرا١، امير خانلري ٢، ياشار ديندار٣ انقلاب ايران در سال ١٣٥٧، از همان ابتدا چارچوب ديني حاکم بر خود را نشـان داد و همواره تلاش کرد اين چارچوب در اذهان عمومي زنده نگاه داشته شود.
اين پژوهش با هدف بررسي تأثير متغير مستقل اعتقادات ديني بر تمايل بـه خريد محصولات کشوري متخاصم از طريق متغيرهاي ميانجي خصومت و ملي گرايـي مصـرفي صورت گرفته است .
اما آيا واقعا محصولات آمريکايي با بي ميلي مصـرف کننـدگان در ايران مواجه مي شوند؟ اگر چنين است تا چه ميزان اعتقادات دينـي مصـرف کننـدگان در ايـن موضوع تأثير مي گذارد؟ در اين تحقيق برآنيم که تأثير اعتقادات ديني مصرف کنندگان ايراني را بر تمايل به خريد محصـولات از کشـور متخاصـم بررسـي کنـيم و راهکارهـايي بـراي سـوق دادن مصرف کنندگان به مصرف کالاهاي داخلي بيابيم ؛ چرا که خريـد محصـولات بـا مبـدأ کشـوري متخاصم ، ايجاد ضعف در نيروهاي خودي و قوت بخشيدن به کشـور متخاصـم اسـت .
در پژوهش حاضـر، تـأثير اعتقادات ديني بر تمايلات خريد مصرف کنندگان برگرفته از پژوهش هاي فوق بوده است ؛ از ايـن رو فرضية سوم با در نظر گرفتن کشور آمريکا به عنوان کشور متخاصم و مبدأ کالا، به شـرح زيـر ارائه مي شود: H٣: اعتقادات ديني مصـرف کننـدگان بـا تمايلاتشـان نسـبت بـه خريـد محصـول از کشـور متخاصم ، ارتباط معکوس و معناداري دارد.
از اين رو فرضيه هاي پنجم و هفتم پژوهش به شرح زير ارائه مي شود: H٥: خصومت مصرف کنندگان تأثير معکوس و معناداري بر تمايل آنها بـه خريـد محصـول از کشور متخاصم دارد.