Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل موثر بر استراتژی کارآفرینی صورت گرفته است. تحقیق حاضر بر حسب هدف توسعهای و کاربردی بوده و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای وابسته سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و روش نمونهگیری در این تحقیق از میان شرکتهای مذکور به تعداد 36 عدد بوده است. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه به کمک نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ به میزان 71/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS استفاده گردید و تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی سازه ابزار اندازهگیری به کمک نرم افزارPLS انجام گرفت. نتایج حاصله نشان داد که از میان 13 رابطه، تعداد 9 رابطه تایید شده است. و تمامی روابط جهت مثبت دارند. (05/0>P). یافتهها نشان میدهد که متغیر مستقل محرکهای بیرونی مستقیما بر نتایج فردی و سازمانی بیتاثیر است، اما توانسته است تاثیر معنی داری بر دیدگاه استراتژیک و گرایش و رفتار کارآفرینانه داشته باشد. متغیر مستقل شناخت کارآفرینانه بر نتایج فردی و سازمانی تاثیرگذار است و تاثیر معنی داری نیز بر دیدگاه استراتژیک، معماری سازمانی و گرایش و رفتار کارآفرینانه داشته دارد. از بین سه متغیر وابسته میانی (دیدگاه استراتژیک، معماری سازمانی و گرایش و رفتار کارآفرینانه)، دو متغیر معماری سازمانی و گرایش و رفتار کارآفرینانه بر نتایج فردی و سازمانی تاثیر دارند (05/0>P) و دیدگاه استراتژیک بر نتایج فردی و سازمانی بیتاثیر بوده است.
Machine summary:
با توجه به اینکه بررسیها نشان میدهد که در سال های اخیر کارآفرینیهای صورت گرفته در شرکت های تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ، بیشتر به صورت فردی و مستقل بوده است و فرهنگ کارآفرینانه نیز یا در شرکت های مذکور وجود نداشته و یا به دلیل اینکه کارآفرینی در استراتژیهای شرکت های یاد شده نهادینه نشده ، نهایتا در ذهن و تصور مدیران شرکت ها مانده و امکان سرایت آن به ذهن و اندیشه تمامی کارکنان فراهم نشده است و به همین دلیل ، علیرغم تلاش هایی که برای بالا بردن میزان بهره وری و پیاده سازی استانداردهای مربوط به کیفیت و بهبود کسب و کارها، صورت گرفته است ، با این وجود، شرکت های تحت پوشش ایمیدرو به لحاظ ارتقای عملکرد و بهره وری موفق نبوده و به عوارضی نامطلوب ، همچون فقدان روحیه مشارکت جویی، تمرکزگرایی و انعطاف ناپذیری، غلبه روحیه بیاعتنایی نسبت به نتیجه کار و مواردی این چنین ، مبتلا گردیده اند و به نظر میرسد که عدم وجود استراتژی کارآفرینی سازمانی در شرکت های یاد شده ، شرایط مذکور را رقم زده است .
فرضیه هشتم : شناخت کارآفرینانه بر نتایج و پیامدهای به کار گیری استراتژی کارآفرینی سازمانی در شرکت های تحت پوشش ایمیدرو تاثیرگذار است .
فرضیه یازدهم : دیدگاه استراتژیک کارآفرینانه بر نتایج و پیامدهای به کارگیری استراتژی کارآفرینی سازمانی در شرکت های تحت پوشش ایمیدرو تاثیرگذار است .
)2016), “Directing Corporate Entrepreneurship Strategy in the Public Sector to Public Value – Antecedents, Components and Outcomes”, International Public Management Journal, 19 )4), pp543- 572.