Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر کاهش رفتارهای ضد تولید کارکنان در شرکت نفت پاسارگاد صورت گرفته است. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت نفت پاسارگاد به تعداد 500 نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 217 نفر محاسبه و نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی بوده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه 32 سوالی محقق ساخته برای سنجش بازاریابی اجتماعی و پرسشنامه 44 سوالی برای سنجش رفتارهای ضد تولید بوده که روایی آنها به دو روش صوری و سازه و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Amos 22 و به روش الگوسازی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج فرضیه اصلی نشان داد که بازاریابی اجتماعی بر رفتارهای ضد تولید کارکنان تاثیر منفی معناداری دارد. همچنین نتایج فرضیههای فرعی نشان داد که بازاریابی اجتماعی منجر به کاهش رفتارهای ضد تولید معطوف به فرد و معطوف به سازمان شده و با تغییر نگرش کارکنان به سمت رفتار شهروندی سازمانی، علاوه بر کاهش اثرات منفی آن، باعث افزایش اثربخشی و سلامت سازمان و در نهایت منافع آن بر جامعه میگردد.
Present paper has been done in order to investigate the effect of social marketing on reducing counter-productive work behaviors of employees in Pasargad Oil Company. This paper is a descriptive- correlational study. Statistical population consist of employees of Pasargad Oil Company. Data gathering instrument is a 32 Question questionnaire to measure social marketing and a 44 question questionnaire to measure counter-productive work behaviors. Its validity was confirmed based on content and construct method and its reliability was confirmed based on Coronbakh- alfa method. Data analyze were done by Amos 22 software and structural equation modeling. Results showed that social marketing has a negative effect on counter- productive work employees. Also the results of other hypothesis revealed that social marketing made reduce counter- productive behavior individualistic and self-organization and by changing employee attitude to organizational citizenship behavior in addition to reducing negative effects, it makes enhance employees effectiveness and organizational health and its advantages reach to society.