Abstract:
مهمترین مزیت رقابتی سازمانها در قرن بیست و یکم، سرمایههای انسانی است. بهعبارتی، مزیت رقابتی نصیب سازمانهایی خواهد شد که بتوانند در بازار رقابتی، بهترین کارکنان دانشی را جذب نموده، پرورش داده و نگه دارند. متدولوژی شایستگیها، دیدگاه جدیدی برای یکپارچهسازی این نظام میباشد. پژوهشگاه صنعت نفت نیز بهعنوان سازمانی دانشمدار در راستای تحقق اهداف تحقیق و توسعهای صنعت نفت، نیازمند مبرم به کارکنان دانشی و توانمند میباشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و طراحی مدل شایستگی کارکنان دانشی در سه رده پژوهشگری، هیات علمی و مدیریتی میباشد. روش تحقیق مطالعه موردی و شیوه تحلیل دادهها تحلیل تم است. جامعه آماری پژوهش را گروههای مختلف از قبیل مدیران برجسته، کارشناسان و پژوهشگران، اعضای هیات علمی و مشاوران پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل دادهاند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی مصاحبهها تا حد اشباع با آنان انجام شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مدل شایستگی ردههای مختلف کارکنان دانشی در دو دسته از شایستگیهای پایهای و شایستگیهای محوری دستهبندی گردید. همچنین، شایستگیهای محوری هر رده از کارکنان دانشی در سه مقوله اصلی «ویژگیهای فردی»، «دانش» و «مهارت» تقسیمبندی شد. هر کدام از این مقولههای اصلی خود از شایستگیهای متعددی تشکیل شدهاند.
Human capital is the most important competitive advantage in the twenty-first century. In other words, organizations gain a competitive advantage in the marketplace, if they could attract the best knowledge workers, develop and retain them. Competencies paradigm is a new approach to integrate the system to achieve this goal. As well, Research Institute of Petroleum Industry (RIPI) as a knowledge-based organization needs to empower knowledge workers in order to fulfill the objectives of the research and development of the oil industry. This study aimed to identify and design the competency model of knowledge workers in the three categories of researchers, scientific boards and managers. Strategy of this study has been case study and the method of data analysis has been theme technique. The study population groups were included outstanding managers, experts’ researchers, faculty members and consultants.
Interviews were conducted with them by using purposive sampling and snowball to the point of saturation. Based on the research findings, competency models were classified into different categories of knowledge workers in the two sets of basic competencies and core competencies. Also, core competencies was divided in three main categories including knowledge workers "individual characteristics", "knowledge" and "skill". Each of these main categories was made up of numerous competencies.