Abstract:
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل محیط یادگیری سازمانی شرکت گاز استان البرز بوده است. روش پژوهش، تئوری داده بنیاد است. ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای، مبانی نظری متغیر موردمطالعه و مولفههای آن، بررسی گردید. سپس دادههای آن با استفاده از روش مشاهده مشارکتی، تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل اسناد، جمعآوریشده و درنهایت با استفاده از تکنیک مثلث سازی ترکیبشدهاند. روش نمونهگیری در این پژوهش، نمونه گیری معیار- هدفمند است که با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 10 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری حوزههای مرتبط دانشگاه و همچنین 15 نفر از صاحبنظران و مدیران شرکت گاز، بهعنوان نمونه ی پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. دیدگاه آنها نسبت به مدل محیط یادگیری سازمانی موردبررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش با استفاده از نظریه زمینه ای شامل مقولاتی همچون عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل سازمانی، عوامل روانشناختی، عوامل محیطی، کاربردی کردن آموختهها و عوامل فرا سازمانی میباشند.
The purpose of this study was to design an organizational learning environment model for Alborz Gas Company. The research method is Grounded theory. At First, the library studies are conducted to examine the theoretical foundations of the variable and its components. The data were collected using the participatory observation method, the semi-structured interview technique, document analysis, and finally triangulation technique was applied to combine them. Sampling method in this study is standard-purposive sampling using the theoretical saturation index of the 10 professors and PhD students in related fields of the university as well as 15 experts and managers of the gas company, which were interviewed as a sample and their views on the organizational learning environment model were examined. The findings of this study resulting from the grounded theory include components such as individual factors, educational factors, organizational factors, psychological factors, environmental factors, application of learning and extra-organizational factors.
Machine summary:
همچنین یادگیری ســازمانی یکی از منابع حیاتی برای کســب مزیت رقابتی در مدیریت راهبردی است و باید به دانش سازمانی به عنوان یک دارایی راهبردی در سازمان نگریسته شود و به شــکلی آن را مدیریت کرد تا بتواند عملکرد و موقعیت رقابتی ســازمان را بهبود ببخشد(,Jeannin ٢٠١٨ ,Hallinger &).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) روش شناسی تحقیق حاضر از نوع کیفی است که با انجام مطالعه میدانی و مشارکت در فرآیندهای مربوط به موضوع پژوهش به درک و فهم عوامل مربوط به یادگیری در محیط کار اقدام شده است و برای رسیدن به این نتیجه ، در مرحله عملیات تحقیق ، برای گردآوری داده ها و اطلاعات از روش قوم نگاری و نیز برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش نظریه زمینه ای استفاده شــده اســت .
یافته های این بخش از پژوهش با نتایج تحقیقات پیشاب (۲۰۲۰)، سگرز و همکاران (۲۰۱۹)، برشان و همکاران (۱۳۹۶) و عرب شیراز (۱۳۹۰) همسو میباشند و همچنین عوامل آموزشی یکی دیگر از مقوله های محیط یادگیری سازمانی میباشد که مربوط به روش های ارائه آموزش ، نیازسنجی و انتخاب اهداف رفتاری متناسب با نیازهای سازمان میباشد.
یافته های این بخش از پژوهش با نتایج تحقیقات پیشــاب (۲۰۲۰)، سگرز و همکاران (۲۰۱۹)، برشان و همکاران (۱۳۹۶) و عرب شــیراز (۱۳۹۰) همســو می باشــند و همچنین عوامل آموزشی یکی دیگر از مقوله های محیط یادگیری ســازمانی می باشــد که مربوط به روش های ارائه آموزش ، نیازســنجی و انتخاب اهداف رفتاری متناســب با نیازهای سازمان می باشد.