Abstract:
آموزش الکترونیکی یکی از شیوههای نوین یادگیری در عصر حاضر است. بنابراین برای کارآمدی و استفاده بهینه از ظرفیتهای آموزش الکترونیکی، باید آسیبهای فراروی آن را شناسایی و رفع نمود. هدف پژوهش حاضر نیز شناسایی آسیب های برگزاری دورههای آموزش الکترونیکی در شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل سهشاخگی است. متناسب با این هدف، طرح پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی اتخاذ شد. شرکتکنندگان در این پژوهش، مدیران و متصدیان فنی بخش ستاد شرکت ملی گاز بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و اشباع نظری با مصاحبه نیمهساختاریافته با 10 نفر حاصل شد. یافتهها با استفاده از روش کدگذاری اشتراس و کوربین در دو سطح کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در مجموع، تعداد 15 مقوله که دربردارنده 50 مفهوم بود بهعنوان اصلیترین آسیبهای فراروی برگزاری دوره های یادگیری الکترونیکی، در سه بخش فرایندی، ساختاری و محیطی استخراج شدند.
E-learning is one of the new ways of learning in the present era. Thus, for the efficiency and the optimal use of E-learning capacities, requires identifying and eliminating the disadvantages ahead the purpose of this study was the pathology of E-learning courses in the National Iranian Gas Company based on the three-branch model. Thus, a qualitative approach and phenomenological study was adopted. Participants in this research were managers and technical experts of the headquarters of the National Gas Company who were purposefully selected and theoretical saturation was achieved by semi-structured interviews with 10 people. Findings were analyzed using Strauss and Corbin coding methods at both open and axial coding levels. Finally, 15 categories, which included 50 concepts, were extracted as the main disadvantages of E-learning courses, which were obtained in three parts: process, structural and environmental.