Abstract:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای پخش فرآوردههای نفتی اصفهان بوده است. این پژوهش از نوع توسعهای کاربردی و ازنظر زمان مقطعی بوده است که بهصورت آمیخته انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران سه شرکت تولیدی نفت اصفهان بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 10 نفر خبره انتخاب شدند. در بخش کیفی پژوهش برای شناسایی عوامل از تحلیل تم و برای اولویتبندی عوامل از روش دیمتل به استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی شامل شش تم کلی از جمله: توسعه کیفی منابع انسانی، تیم اجرای برنامه استراتژیک، راهبردها و استراتژیهای سازمان، آگاهی مدیران، مشارکت کارکنان و بهکارگیری فناوری نوین در منابع انسانی میباشد. با استفاده از روش دیمتل مشخص گردید آگاهی مدیران تاثیرگذارترین عامل بر سایر عوامل و راهبردها و استراتژیهای سازمان تاثیرپذیرترین عامل از عوامل دیگر میباشد. درنهایت سه شرکت پخش فرآوردههای نفتی اصفهان با تکنیک کوالیفلکس رتبهبندی شدند.
Abstract
The purpose of this study is to identify and prioritize the factors affecting the success of strategic human resource management in the Isfahan Petroleum Products Distribution Companies. The present study is an applied development in terms of cross-sectional time and was conducted in a mixed manner. The statistical population of the study was the managers of three oil companies in the city of Isfahan, which was determined from among 10 managers using targeted sampling method. In the qualitative part, the theme analysis was used to codify and identify the factors of theme analysis and to quantify the factors in the quantitative part. The results showed that the factors affecting the strategic management of human resources include 6 general themes of quality development of human resources, strategic plan implementation team, strategies and strategies of the organization, managers' awareness, employee participation, and application of new technology in human resources. Using DEMATEL method, it was found that managers' knowledge is the most influential factor on other factors and strategies and strategies of the organization is the most influential factor among other factors. Finally, three oil companies in Isfahan were ranked with the QUALIFLEX technique.
Machine summary:
چکیده هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت استراتژیک منابع انسانی در شرکت های پخش فرآورده های نفتی اصفهان بوده است .
نتایج پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی شامل شش تم کلی از جمله : توسعه کیفی منابع انسانی، تیم اجرای برنامه استراتژیک ، راهبردها و استراتژیهای سازمان ، آگاهی مدیران ، مشارکت کارکنان و به کارگیری فناوری نوین در منابع انسانی میباشد.
در این تحقیق تلاش شده با توجه به کمبود تحقیقات صورت گرفته در این حوزه مطالعاتی و رو به گسترش بودن اهمیت مدیریت منابع انسانی استراتژیک و کاربردی بودن آن در سه شرکت پخش فرآورده های نفتی اصفهان ، در جهت کشف و توسعه عوامل آن گام برداشت و بتوان شناخت دقیق تر و جامع تری را در این زمینه ارائه نمود.
, Fredline, Kim, Barry, S.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت استراتژیک منابع انسانی شرکت های پخش فرآورده های نفتی اصفهان بود.
نتایج حاصل نشان داد که عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی شامل شش مضمون کلی توسعه کیفی منابع انسانی، تیم اجرای برنامه استراتژیک ، راهبردها و استراتژیهای سازمان ، آگاهی مدیران ، مشارکت کارکنان ، به کارگیری فناوری نوین در منابع انسانی میباشد.
همچنین نتایج تحقیقات پیوور سولج (٢٠٢٠)، صالحیان فرد و نواب (١٣٩٨) و سهرابی و همکاران (١٣٩٥) نشان دادند که تیم اجرای برنامه استراتژیک از عوامل بکارگیری مدیریت منابع انسانی استراتژیک میباشد که با نتایج این تحقیق همراستا میباشد.