Abstract:
پژوهش حاضر، به منظور طراحی مدل راهبردی مدیریت استعداد در شرکت نفت و گاز پارس بر اساس تجارب بین المللی برتر انجام شده است. روش پژوهش، روش آمیخته (کیفی - کمی) میباشد و نمونهگیری در آن، در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله کیفی، نمونه شامل 24 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد (خبرگان) است که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در مرحله کمی از روش نمونهگیری تصادفی با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه به تعداد 267 نفر از میان کلیه کارکنان شرکت تعیین شد. بر پایه ی پیشینه پژوهشی مربوط به تجربههای بین المللی مرتبط با فرایند مدیریت استعداد و همچنین مدارک و اسناد در دسترس و مرتبط با این موضوع در شرکت نفت و گاز پارس، ابعاد و مولفههای اولیه مدیریت راهبردی استعداد استخراج شد. سپس، به منظور متناسب بودن این ابعاد و مولفهها با و یژگیها و انتظارات شرکت، از آراء و نظرات خبرگان شرکت کننده در مصاحبهها، با به کارگیری روش تحلیل محتوا، استفاده شد. بر این اساس، الگوی اولیه مدیریت راهبردی استعداد در شرکت نفت و گاز پارس طراحی گردید و پس از ارزیابی و اصلاح الگوی اولیه به وسیله ی تحلیل عاملی مرتبه دوم، الگوی نهایی طراحی گردید. از جمله ویژگیهای بارز این مدل، سیستمی بودن و جامعیت مدل نسبت به سایر مدلهای بومی و بین المللی و همچنین، رویکرد راهبردی به آن است که موجب توجه به محیط بیرونی و انطباق و سازگاری آن با محیط درونی شده است و مهم تر آن که، استفاده از این مدل راهبردی برای مدیریت استعدادها در شرکت نفت و گاز به مسیولین امر کمک میکند تا به جای تکرار آنچه در مدیریت منابع انسانی انجام میشود، چارچوب منسجمی را برای کشف، توسعه، راهبری و حفظ و نگهداشت این سرمایههای انسانی ارزشمند پیش روی داشته باشند و بدین وسیله پاسخگوی چالشها و نیازهای نو ظهور باشد.
This study aimed to design a strategic model of talent management at Pars Oil and Gas Company (POGC) based on international best practice experience. Research method is a mixed method (qualitative-quantitative) and sampling is done in two phases. In qualitative phase, sample included 24 top managers and senior executives (experts) who were selected by purposive sampling and in quantitative phase, by random sampling method and using Cochran formula, sample size of 267 people were selected among all employees. Based on the related literature and accessible documents on this subject in POGC, the primary dimensions and components of strategic talent management were determined. Then, in order to fit the dimensions and components with the characteristics and expectations of company, the opinions of experts participating in interviews were analyzed by using content analysis method. In this way, the initial model of strategic talent management in POGC was designed. After evaluating and modifying the initial model by a second-order factor analysis, the final model was designed. In comparison with current domestic and international models, some distinct features of this model are its systematic basis, comprehensiveness and also its strategic approach that leads to consider the external environment and its adaptation with the internal environment and more importantly, the use of this strategic model of talent management helps POGC officials to have a unified framework for the identisication, development, maintenance and keeping ahead of valuable human capital rather than repeating what is done in human resource management department, and thereby meet the emerging challenges and needs of the company.