Abstract:
امروزه نفت عاملی است برای کسب قدرت و اعتبار برای کشورهای دارنده آن و یا کشورهایی که بر ذخایر نفتی جهان کنترل دارند.اساسا موضوع نفت با رقابت و منازعه قدرتهای مختلف برای کنترل منابع نفتی جهان درهمآمیخته است.این رقابتها و منازعات،بسیاری از تحولات سرنوشتساز صحنه جهانی را رقم زده است.
مقاله حاضر تحلیلی بدنبال ایجاد انگیزه در مدیران در استفاده از برنامهریزی استراتژیک،برای آینده صنعت نفت میباشد.
شناخت محیط خرد خارجی و عوامل موثر آن،طراحی چشمانداز مطلوب،تبیین استراتژیهایی برای ایجاد تحرک سریع و انعطافپذیر،داشتن سازمانی چابک و خلاق،شناخت استراتژیهای رقبا و سایر عرضهکنندگان نفت و بررسی نوع برخورد با مشتریان بعنوان یک اهرم مهم و حیاتی و شناخت فرصتها و دور کردن تهدیدها به مدیران و تصمیمگیرندگان صنعت نفت(و سایر صنایع)کمک میکند تا در راه عبور به سمت آیندهای روشن و مطلوب و ایجاد تغییر نگرشی،از برنامهریزی استراتژیک بعنوان یک موتور محرک و الزامآور برای پیشرفت و شکوفائی استفاده نمایند.
Machine summary:
"به همین منظور در این مقاله تلاش شده ضمن تبیین و بررسی فرصتها و تهدیدهای محیط خرد صنعت نفت یعنی مشتریان،رقبا و سایر عرضهکنندگان،اولویتهای اتخاذ
استراتژیهای مناسب در جهت کارآیی بیشتر در زمینه استفاده مدیران صنعت نفت از
درباره شناسایی فرصتها و تهدیدهای محیط خرد صنعت نفت انجام نشده است.
توسط کارشناسان مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی در دیماه 1381 انجام شده است که
تولیدکنندگان منابع انرژی است و بخش عمده درآمدهای کشور از محل صدور نفت و
در این خصوص بررسی بازارهای جهانی نفت و گاز و اتخاذ استراتژیهای صحیح
نفت و گاز جهان،در راستای کاهش هرچه بیشتر هزینههای تولید انرژی قرار دارد و لذا،
فرضیه اول:شناسایی دقیق محیط خرد خارجی(مشتریان-رقبا و عرضهکنندگان)در
صنعت نفت یکی از عوامل اصلی در مواجه با فرصتها و تهدیدات محیطی است.
فرضیه دوم:مشتریان بعنوان یکی از عوامل محیط خرد خارجی بیشترین تاثیر ار در بروز هر
موضوع مقاله از آنجائی که به بررسی تحلیلی محیط خرد صنعت نفت یعنی مشتریان،رقبا و
در این خصوص محقق بر آن است با بررسی متغیرهای مذکور در صنعت نفت و
قلمرو مکانی مقاله شامل مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی و خود ستاد وزارتخانه نفت می جامعه آماری مورد آزمایش 60 نفر بودند که از این تعداد 42 نفر با تکمیل پرسشنامههای
صنعت نفت یکی از عوامل اصلی در مواجهه با فرصتها و تهدیدهای محیطی است.
صنعت نفت یکی از عوامل اصلی در مواجهه با فرصتها و تهدیدهای محیطی است.
و همچنین با توجه به اینکه سطح معنیداری بین مشتریان و رقبا 987/0 شده که بیشتر از"