چکیده:
هدف این مقاله اندازه گیری میزان اهمیت ادراک شده و استقرار عملی پنج عامل موثر بر استقرار موفق مدیریت دانش در سازمان مخابرات است. این پنج عامل عبارتند از: راهبرد کسب و کار، ساختار سازمان، تیم مدیریت دانش، حسابرسی دانش، و نقشه دانش. بدین منظور پرسشنامه ای پیمایشی در سازمان مخابرات اهواز توزیع شد. 40 مدیر میانی و عالی به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها به وسیله شاخص ها و آمار پارامتریک با استفاده از تحلیل عاملی و رتبه بندی میانگین عوامل تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان می دهد که مدیران سازمان مخابرات اهواز بطور متوسط از اهمیت عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش آگاه هستند، اما با این وجود، این عوامل از لحاظ استقرار عملی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
This paper aims to assess the perceived importance (PI) and actual implementation (AI) of five preliminary knowledge management (KM) success factors، i.e. business strategy، organizational structure، knowledge team، knowledge audit، and knowledge map in the telecommunication Organization. A questionnaire survey was conducted on Ahwaz telecommunication organization. 40 middle and top managers where chosen as sample with simple random sampling method. Data were analyzed using indices and parametric statistics by using factor analysis and mean rating. The results show that the Ahwaz telecommunication organization's managers are moderately aware of the importance of all the KM factors but fall short of actual implementation.
خلاصه ماشینی:
بررسی عوامل مؤثر در استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش (مطالعة موردی : سازمان مخابرات استان خوزستان ) چکیده هدف این مقاله اندازه گیری میزان اهمیت ادراک شده و استقرار عملی پـنج عامـل مـؤثر بـر اسـتقرار موفق مدیریت دانش در سازمان مخابرات است .
یافته ها نشان می دهد کـه مـدیران سـازمان مخـابرات اهـواز بطـور متوسط از اهمیت عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش آگاه هستند، اما با این وجود، این عوامل از لحـاظ استقرار عملی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
این مقاله تلاش دارد تا بوسیله بررسی شکاف بین اهمیت ادراک شـده و اسـتقرار عملی این پنج عامل مؤثر، آمادگی صنعت مخابرات را برای استقرار مـدیریت دانـش ارزیابی کنـد.
همچنین در میان مطالعات شناسایی شده ، تیوانا عوامـل زیـر را بـه عنـوان عوامـل موفقیت مدیریت دانش ارائه کرده است : هم سویی راهبرد کسب و کـار و مـدیریت دانش ، ایجاد نقشه دانش ، حسابرسی دارایی های دانش و طراحی تیم مدیریت دانـش [١٥].
نتایج تحلیل عاملی بر این امر دلالت دارنـد کـه مـدیران سـازمان مخـابرات اهواز همه ٥ عامل مؤثر در استقرار موفق مدیریت دانـش را بطـور متوسـط بـه عنـوان عوامل مهم و حیاتی قلمداد کرده اند.
بنابراین ، می توان نتیجـه گرفـت کـه پنج عامل مؤثر در موفقیت مدیریت دانش در سازمان مخابرات از لحاظ اهمیت بطور متوسط مهم تلقی شده اند، اما این عوامل کمتر به مرحلة عمل رسیده اند.
S. (2005), "Critical Factors in the Successful Implementation of Knowledge Management", Journal of Knowledge Management Practice, 5.