خلاصة:
تبلیغات شفاهی به ابزار تبلیغی قدرتمند و منبع اطلاعاتی مهم و تأثیرگذار بر نگرشها و رفتار خرید مصرفکننده بدل شده است. تبلیغات شفاهی در صنعت گردشگری اهمیت خاصی دارد، چون محصولات ناملموس را نمیتوان قبل از مصرف به راحتی بررسی کرد. تحقیق حاضر میزان استفادة گردشگران از منبع اطلاعاتی تبلیغات شفاهی را بررسی میکند. جامعة آماری پژوهش تمامی گردشگرانیاند که در بازة زمانی انجام پژوهش به خارج از کشور سفر میکردند. پس از انجام مطالعهای مقدماتی در بخش کوچکی از جامعة آماری، حجم نمونه 138 نفر برآورد شد. به منظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری در دسترس بهره گرفته شد. برای آزمون فرضیهها، از آزمون t تکنمونهای، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS بود. یافتهها نشان میدهد تبلیغات شفاهی بر تصمیم گردشگران برای سفر به کشورهای خارجی مؤثر است. جنسیت، سن، تحصیلات و تجربة سفر بر استفاده از تبلیغات شفاهی تأثیر معناداری داشت. با اینحال، هدف سفر تأثیر معناداری بر استفاده از تبلیغات شفاهی نداشت.
ملخص الجهاز:
"براساس بحث هـای مطـرح شـده دربـارة تـأثیر تبلیغـات شـفاهی بـر تصـمیم گردشگران ، فرضیة زیر پیشنهاد می شود: فرضیة اول : تبلیغات شفاهی تأثیر مثبتی بر تصمیم سفر گردشـگران داخلـی بـرای سـفر بـه کشورهای خارجی دارد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس تک عاملی عامل میانگین F P جنسیت مرد 3/8857 149/897 0/000 زن 5/0055 سن 36/954 0/000 کمتر از ٢٥ سال 3/2063 بین ٢٥ تا ٣٥ سال 3/6364 بین ٣٦ تا ٤٥ سال 4/6143 بین ٤٦ تا ٥٥ سال 4/8652 بالای ٥٥ سال 4/8403 تجربة قبلی سفر به کشورهای خارجی 69/624 0/000 هرگز 5/826 یک بار 4/6774 دو بار 4/4444 سه تا پنج بار 4/0075 شش بار یا بیشتر 3/5556 هدف سفر 0/402 0/847 تعطیلات 4/5145 ترانزیت به سایر کشورها 4/5238 تحصیل 4/4048 تجارت 4/8929 دیدن دوستان و بستگان 4/1429 مسابقات ورزشی 4/7143 تحصیلات 20/278 0/000 ابتدایی و پایین تر 3/1905 دیپلم 3/7540 کارشناسی 4/7246 کارشناسی ارشد و بالاتر 4/6682 نتیجه گیری از دهة ١٩٦٠ بسیاری از تحقیقات تأثیر فراگیر و اهمیت تبلیغات شفاهی را بر رفتار مصرف کننـده اثبات کرده اند.
مدیریت تبلیغات شفاهی منفی (راهبردی تدافعی ) از طریق رویـه هـای مـؤثر کسـب اطلاعـات از شکایات نه تنها به وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری خاصی منجر می گردد، بلکه در جذب گردشگران جدید نیز مؤثر است و این نکته ای اسـت کـه بـه نظـر مـی رسـد بسـیاری از مقاصـد گردشگری به آن توجه نکرده اند."