خلاصة:
یکی از بحثهایی که امروزه در بین خریداران خودرو وجود دارد منصفانه بودن (یا نبودن) قیمت خودروهاست که بر رضایت مشتری و تصمیم به خرید تأثیر میگذارد. هدف پژوهش حاضر آن است که از یکسو مفهوم «قیمت منصفانه» را به عنوان عامل ایجادکنندة رضایت مشتری و تأثیر آن را بر «قضاوت رضایت»، و از سوی دیگر عوامل مؤثر بر ادراک منصفانه بودن، قیمت ادراکی و آسیبپذیری مشتریان را بررسی کند. روش پژوهش، از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعة آماری تحقیق 208 نفر از خریداران خودروهای پراید و پژو 206 از نمایندگیهای فروش خودرو بودند. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Visual PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد از شش بعد در نظرگرفته شده برای قیمت منصفانه، خدمات پس از فروش، قیمتگذاری منصفانه، رویههای قیمتگذاری منصفانه و رضایت از خدمات فروش، به ترتیب، بیشترین تأثیر را بر رضایت مشتری داشتند و میزان رضایت خودروی پراید نسبت به پژو 206، بیشتر بوده است.
ملخص الجهاز:
"ابعاد سازه های تحقیق سازه ابعاد سازه قیمت خودرو نسبت به عملکرد اداک قت برآوردن انتظارات ر یم قیمت خودرو در مقایسه با خودروهای دیگر نقش حمایت های دولت در قیمت گذاری استفاده های غیرشخصی از خودرو ادراک آسیب پذیری امکان خرید خودرویی دیگر سوء استفادة فروشنده در مواقع نیاز خریدار شفاف بودن قیمت خودرو قیمت گذاری یکسان قیمت گذاری منصفانه قیمت مبتنی بر هزینه تغییرپذیری قیمت با توجه به نیازهای مشتریان در نظر گرفتن قدرت خرید مشتری در قیمت گذاری شرایط فروش شرکت رویه های قیمت گذاری روش های خریداری خودرو از شرکت منصفانه مقایسة رویه ها و شرایط فروش نسبت به انواع مشابه برتری شرایط شرکت با توجه به نیازهای خریدار رفتار پرسنل فروش شرکت ضایت ازخدات فشنده عرضة لوازم جانبی ر م رو دادن اطلاعات کافی در هنگام خرید تعهد فروشنده ایراد خودرو هنگام تحویل ضا اخا ا برآوردن انتظارات از خرید خودرو ریت ز دمت پس ز خودروی مورد انتظار فروش خدمات به موقع شرکت هزینه های خدمات پس از فروش رضایت از خرید خودرو خرید مجدد از شرکت رضایت از خرید پرداخت پول بیشتر در ازای کیفیت بالاتر رضایت از ویژگی های خودرو ترغیب دیگران به خرید یافته های پژوهش در مدل تحلیلی (شکل ١) متغیرهای جنس ، سن ، وضعیت تأهل ، به عنوان عوامل جمعیتی تأثیرگذار و متغیرهای اشتغال و درآمد به عنوان عوامل اقتصادی و متغیرهای سطح تحصیلات به عنوان عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر ادراک قیمت منصفانه بر رضایت مشتری در نظر گرفته شدند."