خلاصة:
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین تأثیر متغیر بازارگرایی بر نوآوری با توجه به اثر میانجی توانمندسازی روانشناختی کارکنان و اثر تعدیلگر متغیر تمایل به کارآفرینی اجرا شد. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را 250 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری واحد کرنج دربرمیگیرد. دادهها بهکمک پرسشنامهای گردآوری شدند که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از مدلسازی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد اثر بازارگرایی سازمان تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری دارد و اثر توانمندسازی روانشناختی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری بر نوآوری دارد. اثر توانمندسازی روانشناختی کارکنان در رابطۀ بین بازارگرایی و نوآوری تأیید شد. اثر تعدیلگری متغیر تمایل به کارآفرینی سازمان بر رابطۀ بین بازارگرایی سازمان و نوآوری تأیید نشد، این در حالی است که اثر مستقیم متغیر تمایل به کارآفرینی بر نوآوری به تأیید رسید.
ملخص الجهاز:
در واقع ، شرکت هایی که سطح بالایی از گرایش به کارآفرینی دارند، برای نظارت بر محیط های عملیاتی خود در راستای کشف فرصت های جدید و تقویت مزیت رقابتی ، تمایل بیشتری دارند (والنفر و هکلین ، ٢٠١٣)؛ بنابراین تمایل به کارآفرینی در شرکت ها و سازمان ها، بر بازارگرایی و نوآوری شرکت ها اثرگذار است ؛ چراکه به کسب سود برای شرکت ها و سازمان ها منجر می شود و می تواند آنها را در این دنیای رقابتی به موفقیت برساند.
با توجه به اینکه دستیابی به این نوآوری ها و روش های جدید، مستلزم توانمندسازی روان شناختی کارکنان و تقویت تمایل به کارآفرینی کارکنان ادارة بهره برداری است ، رقابت و تحول در شیوة عمل ، از نیازهای اساسی است که اهمیت تحقق کارآفرینی را دوچندان می کند.
توانمندسازی روان شناختی کارکنان امروزه تمام سازمان ها به نوعی از پیشرفت سریع تکنولوژی تأثیر پذیرفته اند و برای حفظ و ادامة حیات خویش ناگزیرند دگرگونی های همسو با این پیشرفت را در همة ابعاد سازمان خود، به وجود آورند؛ زیربنا و نقطة آغاز همة این تغییر و تحولات ، توانمندساختن نیروی انسانی و به کارگیری صحیح منابع انسانی است (تقی پور ظهیر، ١٣٨٨: ١٢٢).
Explanation the role of market-orientation organization on innovation with an emphasis on mediation the employee psychological empowerment and the moderated of tendency to entrepreneurship (the case of unit karang Aghajeri Oil and Gas Exploitation Company employees).
The effect of market oriented and management innovation on firm performance by emphesising on the mediated role of technology innovation.