خلاصة:
شرکتهای پیشرو بهصورت فزایندهای بهدنبال استراتژی ارائۀ راهکار، برای مقابله با کالاگرایی و کاهش سودآوری در بازار کالاهای محض هستند. اگرچه شرکتهای زیادی اهمیت ارائۀ راهکار (ترکیب سفارشیسازی و یکپارچهشدهای از کالا و خدمات برای ارضای نیاز مشتری) را تشخیص دادهاند، تعداد اندکی از آنها توانستهاند این فرایند را با موفقیت طی کنند. ناموفقبودن شرکتها، باعث شده تحقیقات زیادی بهدنبال چالشهای ارائۀ راهکار و عوامل کلیدی موفقیت شرکتها در این فرایند باشند. بر این اساس، یکی از نقصهای مهم تحقیقات در این حوزه، مدلی است که جنبههای مختلف فرایند ارائۀ راهکار و ویژگیهای آن را ارائه دهد. از این رو این تحقیق بهدنبال دادن مدلی برای ارائۀ راهکار در سطح شرکتهای مادر، با رویکردی کیفی و استفاده از روش نظریۀ دادهمبناست. مدل بهدستآمده چهار مرحلۀ «کالای محض»، «کالا و خدمات استاندارد»، «کالا و خدمات سفارشیسازیشده» و «ارائۀ راهکار» را دربردارد که گذر از این مراحل با تغییر در «منابع و توانمندیها»، «کالاها و خدمات»، «فرایندها» و در نهایت «استراتژی و دیدگاه» سازمان همراه است
ملخص الجهاز:
Looking beyond the rim of one’s teacup: a multidisciplinary literature review of Product-Service Systems in Information Systems, Business Management, and Engineering & Design.
International Journal of Operations & Production Management, 29(5), 539 – 560.