خلاصة:
بازخورد مدرس نسبت به نوشتههای فراگبرندگان برای بهبود روند آموزش بسباراهمیت دارد.این راهکار، هم برای مدرسان و هم برای فراگیرندگان فوایدی به همراه دارد. بازخورد، نقاط قوت و ضعف مدرسان در آموزش را آشکار میسازد و همچنین بربادگیری تاثیر میگذارد. زیرا فرصتی برای فراگیرندگان فراهم میکند تا با اقدامات لازم برای بهبود وضعیت تحصیلی خود آشنا شوند. متاسفانه غالبا بازخورد مدرسان نسبت به نوشتههای فراگیرندگان نادیده گرفته میشود. به عبارت دیگرء ممکن است مدرسان به نظرات فراگیرندگان در مورد نوع و شیوۀ دریافت بازخورد توجهی نداشته باشند. بیشتر مدرسان مشکلات فراگیرندگان را در پاسخدادن به بازخوردهای آنها نمیدانند و در مورد ترجیحات فراگیرندگان در زمینۀ شکل و شیوۀ دریافت بازخورد، اطلاعات کافی ندارند. از این رو مقالۀ حاضر پیشنهادهایی در مورد فرایند نوشتار و شیوۀ بازخورددهی موّثر بر نوشتار ارائه میدهد.
Teachers’ feedback on learners’ writing is very important to improve teaching process. This
approach has a number of benefits for both instructors and learners. Feedback reveals instructors’
strengths and weaknesses in teaching process, and also affects learning because it provides an
opportunity for learners to become familiar with the activities needed to improve their academic
status. Unfortunately, most of the time, instructors’ feedback on learners’ writings is overlooked.
In other words, instructors may not pay attention to learners’ opinions about the type and manner
of receiving feedback. Most instructors are unaware of learners’ difficulties in responding to their
feedback and do not have enough information about learners’ preferences for form and manner
of receiving feedback. Therefore, the present article offers suggestions on the writing process and
providing effective feedback on writing.