خلاصة:
هدف: اکنون دوره دیجیتال است و در دورهای زندگی میکنیم که هر روز با تعاملات اجتماعی در رسانههای اجتماعی سروکار داریم؛ زیرا این رسانهها امکان برقراری ارتباط سریع و کارآمد را برای ما فراهم میکنند؛ به همین دلیل کسبوکارهای کوچک، متوسط و بزرگ نیز رسانههای اجتماعی را کانالی ارزشمند و ضروری برای بازاریابی میدانند. بازاریابی رسانههای اجتماعی، بخشی از فرایند بازاریابی دیجیتال است که با استفاده از تولید محتوا در شبکههای اجتماعی، برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی کسبوکارها تلاش میکند. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر خودافشایی، نگرانیهای حریم خصوصی و میزان خشنودی، بر آسودگی خاطر در بازاریابی رسانههای اجتماعی است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و در زمره پژوهشهای توصیفی، از نوع همبستگی قرار میگیرد. این پژوهش از نظر فلسفه، قیاسی است که بر مبنای پارادایم اثباتگرایی اجرا شده است. از نظر شاخص زمانی نیز مقطعی محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مشتریان دیجیکالا در شهر کرج در نظر گرفته شده است. بهمنظور محاسبه حداقل نمونه لازم برای پژوهش، از فرمول کوکران با فرض نامحدودبودن جامعه آماری استفاده شد که تعداد آن 384 نفر بهدست آمد. با توجه به محدودیتهای جمعآوری داده، پرسشنامه بهصورت الکترونیکی طراحی شد و پس از توزیع از طریق ایمیل و شبکههای اجتماعی، دادههای مورد نیاز از جامعه دریافت شد. شبکههای اجتماعی استفادهشده در این پژوهش اینستاگرام، واتساپ و تلگرام بود. از مخاطبانی که خرید و استفاده از دیجیکالا را تجربه کرده بودند، درخواست شد که در پاسخگویی به پرسشنامه همکاری کنند. روش گردآوری اطلاعات، میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه جاکوبسان و همکاران (2020) استفاده شد. برای پاسخ به پرسشهای پرسشنامه، از مقیاس 5 سطحی لیکرت استفاده شد که در آن 1 بهمعنای کاملاً مخالف تا 5 بهمعنای کاملاً موافق بود. برای سنجش روایی، از نظر خبرگان و برای اندازهگیری پایایی، از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی تمامی متغیرها بیشتر از 7/0 بهدست آمد. آزمون فرضیهها (مدل ساختاری) با استفاده از روش معادلات در نرمافزار پیالاس انجام شد. یافتهها: یافتههای توصیفی نشان داد که بیشتر افراد در گروه سنی ۳۶ تا ۵۰ سال (۵۹ درصد) بودند و گروههای سنی ۲۰ تا ۳۶ سال (۲۱ درصد) و ۵۰ سال به بالا (۲۰ درصد) در رتبههای بعدی قرار گرفتند. سطح تحصیلی بیشتر افراد در مقطع کارشناسی ارشد (۵۴ درصد) بود و بهترتیب مقطع کارشناسی (۲۹درصد) و دیپلم و فوق دیپلم (۱۷ درصد)، در ردههای بعدی قرار گرفتند. یافتههای بخش استنباطی حاکی از آن است که نگرانیهای حریم خصوصی بر متغیرهای خودافشایی، خشنودی و آسودگی خاطر در بازاریابی، تأثیر مثبت میگذارد؛ متغیر خودافشایی بر آسودگی خاطر در بازاریابی تأثیر مثبتی دارد و همچنین، خشنودی بر آسودگی خاطر در بازاریابی اثر مثبتی میگذارد. نتیجهگیری: توصیه میشود که از رسانههای اجتماعی، بهعنوان ابزاری برای اطلاعرسانی عمومی استفاده شود و امکان بیان احساسات شخصی در شبکههای اجتماعی فراهم شود.
Investigating the Impact of Self-Disclosure and Privacy Concerns, as well as Satisfaction on Peace of Mind in Social Media Marketing (Study case: Digikala Customers) AbstractObjective: The present research is aimed at investigating the impact of self-disclosure and privacy concerns, as well as satisfaction on peace of mind in social media marketing.Method: This is a practical research in terms of purpose, included in descriptive researches of correlation type. It is an analogy research in terms of philosophy, implemented based on the paradigm of positivism. In addition, in terms of time index, it is considered as a cross-sectional research. The data collection was carried out by field method; hence, the data collection tool is a questionnaire and Jacobson et al.’s (2020) questionnaire is employed to measure the research variables. The experts’ opinions are used for measuring the validity and Cronbach’s alpha formula is utilized to measure the reliability, and all variables have a reliability of higher than 0.7. Research data is analyzed through structural equation modeling and by means of PLS software.Findings: The findings reveal the positive impact of privacy concerns on the variables of self-disclosure, satisfaction, and peace of mind in marketing, as well as the positive impact of self-disclosure on peace of mind in marketing, besides the positive impact of satisfaction on peace of mind in marketing.Conclusion: Social media should be employed as a tool for public information; besides, the possibility of expressing personal feelings in social networks should be provided.Key words: self-disclosure, privacy concerns, level of satisfaction, peace of mind, marketing. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .