خلاصة:
بازاریابی اصول مهم تجارت است و بخش صنعتی به عنوان منشأ اولیه در شکل گیری و ایجاد بازاریابی محسوب میگردد. بازاریابی عامل کمکی و جانبی موفقیت شرکتها نمیباشد بلکه یک امر ضروری برای تمامی شرکتها در بازارهای رقابتی است. به طور کلی تحقیقات بازاریابی به عنوان یک رشته، و به ویژه بازاریابی صنعتی، بر شماری از دیدگاههای نظری مختلف از حوزههای مختلف مانند تئوری سازمانی،تجزیه و تحلیل سیستم، اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی و انسان شناسی طراحی شده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی و شناسایی عوامل محیطی تاثیرگذار بر بازاریابی صنعتی می باشد؛ نوع تحقیق حاضر تحلیلی هست. تحقیق توصیفی، آنچه را که هست توصیف و تفسیرمیکند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایندهای جاری، آثار مشهود یا روندهای در حال گسترش توجه دارد. نمونه ی آماری این تحقیق شامل 15 خبره ی دانشگاهی و مدیران فعال در حوزه ی بازاریابی صنعتی بود. نتایج تحلیل محتوای مصاحبه با خبرگان(طی سه دور مصاحبه ی دلفی)نشان می دهد که دو نوع محیط خرد و کلان در بازاریابی صنعتی وجود دارد. محیط خرد از بازیگرانی نزدیک به شرکت تشکیل شده که بر توانایی آن در خدمتگذاری به مشتریان تأثیر گذارهستند. شرکت،تأمین کنندگان، واسطه های بازاریابی، بازار مشتریان، رقبا و اجتماع. محیط کلان از نیروهای اجتماعی تشکیل شده که بر محیط خرد تأثیر می گذارند؛ نیروهای اقتصادی، طبیعی، فن آوری،سیاسی وفرهنگی.
Marketing is an important principle of business and the industrial sector is considered as the primary source in the formation and creation of marketing. Marketing is not an auxiliary factor for the success of companies, but an essential for all companies in competitive markets. In general, marketing research as a discipline, and especially industrial marketing, is designed on a number of different theoretical perspectives from different fields such as organizational theory, system analysis, economics, psychology, sociology and anthropology. The main purpose of this study is to investigate and identify environmental factors affecting industrial marketing; The type of research is analytical. Descriptive research describes and interprets what is and focuses on existing conditions or relationships, common beliefs, current processes, tangible effects, or evolving trends. The statistical sample of this study included 15 academic experts and managers active in the field of industrial marketing. The results of content analysis of interviews with experts (during three rounds of Delphi interviews) show that there are two types of micro and macro environments in industrial marketing. The micro environment is made up of actors close to the company who have an impact on its ability to serve customers. Companies, suppliers, marketing intermediaries, customer markets, competitors and the community. The macro environment is made up of social forces that affect the micro environment; Economic, natural, technological, political and cultural forces.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمی نگرش های نوین بازرگانی Journal of New Business Attitudes دوره ٢، شماره ٢، (پیاپی ٨)،خرداد-تیر١٤٠٠ (٩-١) Vo2, No 2, 2021, (1-9) شناسایی و بررسی عوامل محیطی موثر بر بازاریابی صنعتی فاطمه نیکخواه لنگرودی ١ ١دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش استراتژیک دانشگاه پیام نور ، تهران تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٣/٠٤ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٤/٠٨ Identify and investigate environmental factors affecting industrial marketing Fatemeh Nikkhah langaroudi1 1Master of Business Administration, Strategic Orientation, Payame Noor University, Tehran Received: (24/04/2021) Accepted: (29/05/2021) چکیده Abstract: Marketing is an important principle of business بازاریابی اصول مهم تجارت است و بخش صنعتی به عنوان منشـأ and the industrial sector is considered as the اولیه در شکل گیری و ایجاد بازاریابی محسوب میگردد.
هرچنـد بـازار صـنعتی از خیلی جهات شبیه بازار مصرف کننده نهایی است ولی از جهات دیگر تفاوتهایی هـم دارد و بنـابراین ارزش ایـن راکـه جداگانـه مـورد بررسی و تحقیق قرار گیرد ، به همین دلیل مدیران و کارگزاران بازاریابی صنعتی بایستی به طور متفاوتی بـه بازارهـای در حـال تغییـر واکنش نشان می دهند و برای برآوردن تغییرات ،محصولات و خدمات خود را گسترش می دهند و برای مشتریان خـاص و مـاهر خـود عرضه میکنند(جانسون ،٢٠١٨).
ما به عنوان پژوهشگر بازاریابی ، نه تنها ازاین دیدگاه های نظری مختلف بهره مـی بـریم ، بلکـه بـه طـور مـنظم دیدگاههای تئوریک مختلف ، از درون و خارج از رشته های بازاریابی را نیز با هم ترکیب می کنیم تا درک خـود را نسـبت بـه مسـایل موضوعات سازمانها و شرکتها و همچنین محیط افزایش دهیم با این حال برای ایجاد درک نسبت به یک نظریه جدید و افزایش ارتباط تحقیق بازاریابی ، باید از فرضیات و مواضع هستی شناسی و چنین دیدگاههایی که مورد استفاده قرار میگیرند، آگاه باشیم .