خلاصة:
رسانههای اجتماعی ساختارهای قدرت را در بازار تغییر دادهاند. شواهد نشان دهنده انتقال قدرتی است که در حال رخ دادن است و ظهور قدرتی جدید از مشتریان قدرتمند و پیشرفتهای که به سختی میتوان آنها را تحت تاثیر قرار داد، آنها را متقاعد و یا حفظ نمود. این مقاله ماهیت تاثیرات و وضعیت حاضر رسانههای اجتماعی را بیان میدارد و بر نقش آنها در تغییر استراتژیهای بازاریابی سازمانها تاکید میکند. هدف از انجام این پژوهش عبارت است از: دستیابی به راهبردهایی مناسب در "بازاریابی سازمانها" از طریق "رسانههای اجتماعی". در پژوهش حاضر، از روش مروری برای گردآوری اطلاعات استفاده گردیده است و ابزار مورد استفاده در این پژوهش نیز، مطالعات کتابخانهای و اسنادی بوده است که به صورت فیش برداری از مجموعه مجلات داخلی و خارجی واقع در سایتهای معتبر علمی و نشریات مورد تائید وزارت علوم برداشت و استفاده شده است. در این مقاله سعی شده است با تبیین اهمیت رسانههای اجتماعی و فرصتهای ایجاد شده در آن برای هریک از سازمانها، راهبردهای بازاریابی موثری را در جهت همگام سازی با تغییرات پیش رو مطابق با اهداف هر سازمان ارائه نماید.
Social media has changed the power structures in the market. Evidence shows the transfer of power that is taking place and the emergence of new power from powerful and advanced customers who can hardly be influenced, persuaded or retained. This article highlights the nature of the effects and current state of social media and emphasizes their role in changing organizations' marketing strategies. The purpose of this study is to achieve appropriate strategies in "marketing organizations" through "social media". In the present study, a review method has been used to collect information and the tools used in this research have been library and documentary studies that have been taken from the collection of domestic and foreign journals located in reputable scientific sites and publications approved by the Ministry. Science has been harvested and used. In this article, by explaining the importance of social media and the opportunities created in it for each organization, we have tried to provide effective marketing strategies in order to keep pace with the forthcoming changes in accordance with the goals of each organization.
ملخص الجهاز:
اهمیت رسانه های اجتماعی با گذشت زمان افزایش می یابد چرا که بسیاری از شرکت ها از آن در تبلیغات ، بازاریابی ، مدیریت مشتری و به عنوان یکی از روش های داخلی برای ارتباطات کارمندان استفاده می کنند با توجه به این که میزان یادآوری تبلیغات رسانه های اجتماعی بیش از ٥٥ ٪ بالاتر از روشهای تبلیغ مرسوم است بازاریابی مبتنی بر رسانه های اجتماعی توجه زیادی را به خود جلب کرده است ، از این رو گزارش های سال ٢٠١٣ نشان دهنده این مسئله می باشد که رسانه های اجتماعی ٩٠ درصد از کل خرید را تحت تاثیر قرار می دهند.
(حاجی علی اکبری و موسوی، ١٣٩٨ ) افزایش سرمایه گذاری شرکت ها در رسانه های اجتماعی به واقعیت تبدیل شده است ؛ با این حال هنوز بسیاری از شرکت ها، به شبکه های اجتماعی به عنوان وسیله ای برای پیروزی و دستیابی به موفقیت نمی نگرند، بلکه به عنوان یک منبع برای ایجاد آگاهی نام تجاری به آن ها می نگرند.
بیشتر شرکت ها به این نکته پی برده اند که رسانه های اجتماعی ابزاری را برای برقراری ارتباط و تغییر مدل کسب و کار که منجر به ایجاد فرصت های جدید می شوند، فراهم می نمایند.
(دانایی و معین ، ١٣٩٦ ) در بازاریابی رسانه های اجتماعی ، شرکت تمرکز اصلی خود را بیشتر روی دیده شدن با استفاده از تکنیک های متفاوت قرار می دهد؛ زیرا در بازاریابی به شیوه سنتی ، پیام بازاریابی توسط بسیاری از دریافت کنندگان به علل مختلف ، نادیده گرفته می شود (حسین زاده و همکاران ، ١٣٩٥ ).