خلاصة:
در برخی از نظامهای آموزشی،معلم کتاب درسی خود را انتخاب میکند.بنابراین فرصت دارد که کتاب دلخواه خود را براساس هدفها و معیارهایی که در نظر دارد،برگزیند.اما از آنجا که کتابهای درسی در ایران به طور متمرکز و توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه میشوند، معلم دغدغهی انتخاب کتاب مناسب را ندارد؛هرچند در چنین سیستم مرکزی،معلم به عنوان فردی که در تمام سال تحصیلی در فرایند یاددهی-یادگیری شرکت دارد،نمیتواند مصرفکنندهی غیر فعال باشد.در واقع،وی آنچه را که مؤلفان کتابها مایلاند در مورد عملکرد کتاب بدانند،در کلاسهای خود مشاهده میکند.پس میتواند کتابها را مورد ارزیابی قرار دهد تا از سویی،روشها و تکنیکهای مناسبی برای ارائه درس بیابد و از سوی دیگر،بازخورد مناسبی برای بهبود وضعیت کتابهای درسی به«دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی»ارائه دهد.چرا که مؤلفان از این طریق میتوانند،کتابهای بهتری را طراحی و تدوین کنند.برای نیل به این هدف،محقق با استفاده از فهرست وارسی(چک لیست)معیارهای ارزشیابی کتابهای درسی موجود در کتاب سلس مورسیا(2001)،نقاط ضعف و قوت کتاب زبان پیشدانشگاهی 1 و 2 را بررسی کرده است.
ملخص الجهاز:
"com Sari,Education Office,District one The evaluation of Pre- University English BOOK چکیده در برخی از نظامهای آموزشی،معلم کتاب درسی خود را انتخاب میکند.
اما از آنجا که کتابهای درسی در ایران به طور متمرکز و توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه میشوند، معلم دغدغهی انتخاب کتاب مناسب را ندارد؛هرچند در چنین سیستم مرکزی،معلم به عنوان فردی که در تمام سال تحصیلی در فرایند یاددهی-یادگیری شرکت دارد،نمیتواند مصرفکنندهی غیر فعال باشد.
در واقع،وی آنچه را که مؤلفان کتابها مایلاند در مورد عملکرد کتاب بدانند،در کلاسهای خود مشاهده میکند.
پس میتواند کتابها را مورد ارزیابی قرار دهد تا از سویی،روشها و تکنیکهای مناسبی برای ارائه درس بیابد و از سوی دیگر،بازخورد مناسبی برای بهبود وضعیت کتابهای درسی به«دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی»ارائه دهد.
برای نیل به این هدف،محقق با استفاده از فهرست وارسی(چک لیست)معیارهای ارزشیابی کتابهای درسی موجود در کتاب سلس مورسیا(1002)،نقاط ضعف و قوت کتاب زبان پیشدانشگاهی 1 و 2 را بررسی کرده است."