Abstract:
وفاداری به برند امروزه به عنوان هدف غایی صاحبان کسب و کار مورد توجه است امروزه با ظهور لحظه ای محصولات، مشتریان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و تحت تاثیر نگرش های روانی مختلف رفتارهای خرید متفاوتی از خود بروز می دهند بنابراین مطالعه مولفه های روانشناختی بر نگرش مصرف کنندگان حائز اهمیت است این پژوهش به بررسی تاثیر تنوع طلبی و درگیری در قصد خرید بر نگرش مشتریان در کافی شاپ های شهر اصفهان پرداخته شده است . این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی-پیمایشی است. بدین منظور مشتریان کافی شاپ های شهر اصفهان به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد و حجم نمونه برابر 380 نفر برآورد گشت. روش های مورد استفاه در جمع آوری را اطلاعات داده های کتابخانه ای و پرسشنامه تشکیل می دادند. روایی پرسشنامه به صورت صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (876/0) مورد تأیید قرار گرفت. و با استفاده از آزمونهای آماری معادلات ساختاری و آزمون Z و با استفاده از نرمافزارهای spss و lisrel به مطالعه فرضیات ارائه شده پرداخته شد. نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر معنادار رضایت مصرفکننده بر وفاداری مصرفکننده و تمایل مشتری به تغییر برند در کافی شاپ های شهر اصفهان است. تنوع طلبی مشتری در ارتباط بین وفاداری مصرفکننده و تمایل مشتری به تغییر برند همچنین سطح درگیری مشتری در تصمیم به خرید در ارتباط بین رضایت و وفاداری مصرفکننده در کافی شاپ ها تأثیر معناداری دارد. نتایج نشان داد که تنوع طلبی مشتری در ارتباط بین رضایت و وفاداری مصرفکننده و ارتباط بین رضایت و تمایل مشتری به تغییر برند تأثیر معناداری ندارد. همچنین سطح درگیری مشتری در تصمیم به خرید در ارتباط بین وفاداری مصرفکننده و تمایل مشتری به تغییر برند و ارتباط بین رضایت و تمایل مشتری به تغییر برند در کافی شاپ های اصفهان تأثیر معناداری ندارد.
Machine summary:
"در فرضیه پنجم، با توجه به اینکه مقدار z از 96/1 بیشتر است، در نتیجه تفاوت معناداری بین همبستگی وفاداری مصرفکننده و تمایل مشتری به تغییر برند در کافی شاپ بین تنوع طلبی سطح بالا و پایین وجود دارد؛ بنابراین فرضیه پنجم تأیید میگردد.
جونگ و یونگ(2012) به نتایجی همسو با این فرضیه دست یافتند در بررسی فرضیه ششم، با توجه به اینکه مقدار z از 96/1 کمتر است، در نتیجه تفاوت معناداری بین همبستگی ارتباط بین رضایت و تمایل مشتری به تغییر برند در کافی شاپ بین تنوع طلبی سطح بالا و پایین وجود ندارد؛ بنابراین فرضیه ششم رد میگردد.
در بررسی فرضیه هشتم، با توجه به اینکه مقدار z از 96/1 کمتر است، در نتیجه تفاوت معناداری بین همبستگی وفاداری مصرفکننده و تمایل مشتری به تغییر برند در کافی شاپ بین درگیری مشتری سطح بالا و پایین وجود ندارد؛ بنابراین فرضیه هشتم رد میگردد.
Studying the Relationship between Customer’s Satisfaction, Loyalty and Intention to Switch Family Restaurant’s Brand by Considering the Moderating Impact of Customer’s Variety Seeking and Purchase Decision Involvement (Case Study: Family Restaurants in Isfahan, The Municipality of 3rd Region) Azarnoosh Ansari 32 Sayed Nasir Ketabi 33 Zeynab Saber 34 Hadi Teymouri 35 Abstract Nowadays, brand loyalty is the ultimate goal of business owners.
This study aimed to investigate the relationship between customer’s satisfaction, loyalty and intention to switch family restaurant’s brand by considering the moderating impact of customer’s variety seeking and purchase decision involvement."