چکیده:
در شرایط کنونی، مسائل و تنگناهای مختلف بیش از هر زمان دیگر ، فشارهای روانی متعددی را بر افراد تحمیل می کند و به دنبال آن،احساس ناامنی و نارضایتی بیشتری نیز در مشتری بوجود می آید.استفاده ازبرندهای نوستالژیک می تواند به احیای احساسات مثبت گذشته منجر شده و از طریق کاهش فشارهای روانی بوسیله استفاده از این محصولات ، زمینه را برای خلق روابط عمیق با محصول ایجاد می کند. از طرفی باید در نظرداشت که در هزاره سوم خلق پیوندهای احساسی بین برند و مشتری به اهرمی قدرتمند برای ایجاد ارتباطات بلند مدت با مشتری و ایجاد جریان مستمر درآمد، تبدیل شده است. هدف این پژوهش بررسی رابطه مفاهیم نوستالژی، اعتماد، ترجیح مشتری و عشق به برند می باشد. برای این منظور بر اساس مرور گسترده ادبیات، مدل پژوهش شکل گرفت و و در ادامه این مدل مورد آزمون قرار گرفت. جامعه پژوهش شامل مصرف کنندگانی بود که سابقه شناخت طولانی محصول را داشتند. روش نمونه گیری ،نمونه گیری در دسترس و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بود.نتایج بدست آمده حاکی از آن بودکه نوستالژی فراخوانده شده، ترجیح مشتری و اعتماد به برند با شدت های مختلف بر یکدیگر و بر عشق برند تاثیر داشتند. این پژوهش با بررسی تاثیر نوستالژی بر عشق به برند، پیوندهای احساسی با برند را از جنبه متفاوت مورد بررسی قرارداد و چشم انداز جدیدی را در روابط احساسی بین مصرف کننده و برند گشوده است.
Various issues and bottlenecks press stress on people more than ever and customer feels more insecure and unhappy.The use of nostalgic branding can lead to the restoration of past positive emotions. And by reducing the psychological stress by using these products, Creates deep relationships with the product. In the third millennium, the creation of emotional bonds between the brand and the customer has become a powerful lever for long-term customer relationships and continuous revenue streams.The purpose of this research is investigate the relationship between Customer preference concepts, trust, nostalgic , and love for the brand. Initially, the conceptual model of research was developed based on an extensive literature review. Sampling method in this phase was available sampling and questionnaire also was tool used in this phase. The results obtained from the structural equation technique indicate that Nostalgia, brand trust, and Customer preference by different intensities affects each other and brand love.This study examines the impact of nostalgia on brand love, examines emotional bonds with the brand from a different perspective, and opens a new perspective on the emotional relationship between consumer and brand.
خلاصه ماشینی:
این احساسات ، بر قصد و ترجیح خرید افراد موثر بوده (٢٠١٧ ,Gineikiene &Kazlauske ) و به ویژه در بحران های سیاسی و اقتصادی کنونی و افزایش اضطراب های روزافزون ، میتواند منجر به ایجاد یک مزیت رقابتی مهم برای برند گردد (٢٠١٩ ,Taube &Heinberg, Katsikeas, Ozkaya ).
بعد از ارائه ابعاد عشق توسط اشترنبرگ ، در پاره ای پژوهش ها بیان شد که همه این سه بعد را میتوان در ارتباط بین انسان و اشیاء بیجان نیز مشاهده کرد و به عبارتی منشا تمایل ما به عشق ، در نیاز عمیق ما به ارزش و یافتن چیزهایی در دنیا که بتوانیم از آن ها مراقبت کنیم ، از بودن با آن ها، احساس هیجان داشته باشیم و از آن ها الهام بگیریم ، نهفته است و میتوان نتیجه گرفت هدف روابط احساسیای مانند عشق محدود به وجود انسان دیگر نمیشود (٢٠٠٤ , Zhang &Whang, Allen, Sahoury ).
پرسشنامه های استعداد نوستالژی و ترجیح مصرف کننده (١٩٩٣ ,Holbrook)، مقیاس چندعاملی عشق به برند (٢٠١٤ ,Ahuvia &Bagozzi, Batra ) و اعتماد به برند ( Hegner ;٢٠١٥ ,Quester &Ching Chen ٢٠١٦ ,Jevons &) در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند.
یافته های این پژوهش حاکی از آن است که اعتماد و ترجیح مصرف کننده ، تاثیر معناداری بر عشق به برند دارد.