چکیده:
با پیشرفت فناوریهای دیجیتال و بوجودآمدن کانالهای ارتباطی نوینی مانند رسانههای اجتماعی، عصر اطلاعات به عصر دیجیتال تبدیل شده است. در عصر دیجیتال، رفتار مشتریان با استفاده از فناوریهای نوظهور تغییر کرده است. شرکتها باید بر تغییرات ایجاد شده در رفتار و انتظارات مشتریان توجه داشته و خود را با این تغییرات وفق دهند. مشتریان امروز، بیشتر زمان خود را در رسانههای اجتماعی صرف میکنند و شرکتها باید در جایی باشند که مشتریانشان حضور دارند. حضور فعالانه در رسانههای اجتماعی به یکی از استراتژیهای مهم تبدیل شده و کسبوکارها باید با استفاده از رسانههای اجتماعی تجربهای عالی برای مشتریان خود ایجاد نمایند. مطالعهی حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای تبیین نقش رسانههای اجتماعی در مدیریت تجربه مشتری صنعت هتلداری انجام گرفته است. بدین منظور، ابتدا با مرور مطالعات انجام شده در حوزهی مدیریت تجربه مشتری صنعت هتلداری، چارچوب اولیه مدیریت تجربه مشتری انتخاب شد. سپس با روش مرور سیستماتیک مبانی نظری نقش رسانههای اجتماعی در هر یک از مراحل مدیریت تجربه مشتری صنعت هتلداری بیان میگردد. نتایج این پژوهش نشاندهنده آنست که رسانههای اجتماعی در تمامی مراحل مدیریت تجربه مشتری صنعت هتلداری نقش دارد و تنها در یک گام مرحلهی «طراحی تجربه مشتری» نقشی از رسانههای اجتماعی شناسایی نشد.
objecive: Information age has transformed into the digital age by developing digital technologies and new communication channels, such as social media. Customers spend most of their time in social media and companies have to be where their customers are. Active social media presence is a key strategy for all businesses and they must create memorable and superior customer experience by using these platforms. This research aims at developing a framework for explaining the role of social media in customer experience management in hotel industry.
Methodology: To do so, first by reviewing the literature, we select a framework for customer experience management in hotel industry. Then, we explain the role of social media in its stages and steps, using systematic literature review.
Findings: With literature review, we obtained a four-stage framework for CEM in the hotel industry. These four stages are customer identification, customer experience design, customer experience implementation, and customer experience measurement. With SLR, the study shows that social media has an important role in all stages, except in one step, touchpoint prioritization.
Result: Social media is one of the most important components of the customer experience, and organizations that integrate social media with the customer experience have created better experiences for their customers than competitors. Hotel managers need to understand the role and capabilities of social media in managing the customer experience and use this tool to gain a competitive advantage and advance in the market.