خلاصة:
خریدهای آنی در توسعة قدرت رقابتپذیری در بازارهای مصرفی، ارزشی حیاتی دارند. از اینرو، شناخت و بهبود عوامل تسهیلکنندة این خریدها نقش بسزایی در افزایش سودآوری اینگونه کسبوکارها دارد. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل فردی، محیطی و مدگرایی با نقش میانجی احساس مثبت بر خرید آنی میپردازد. این پژوهش از دید هدف، کاربردی، از دیدگاه نوع دادهها، کمی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را خریداران مراجعهکننده به بازار بزرگ تهران تشکیل میدهند. برای نمونهگیری نیز از روش تصادفی خوشهای استفاده شده است. بهمنظور بررسی ارتباط بین مفاهیم مورد مطالعه و ابعاد آنها، از تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی فرضیههای پژوهش، از مدل معادلههای ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد مدگرایی و احساس مثبت، بهطور مستقیم رفتار خرید آنی را افزایش میدهند. عوامل محیطی و فردی نیز به تسهیل خریدهای آنی کمک میکنند. برایناساس، پیشنهادهایی برای تسهیل و افزایش خریدهای آنی ارائه میشود.
ملخص الجهاز:
در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر عوامل فردی ، محیطی و مدگرایی با نقش میانجی احساس مثبت بر خرید آنی می پردازد.
1. Impulse Buying با وجود اهمیت خریدهای آنی ، پژوهش های انجام شده در این زمینه ، هنوز از غنای کافی برخوردار نیست و شناخت کاملی از عوامل مؤثر بر تسهیل و توسعۀ این گونه خریدها وجود ندارد.
برای انجام این مطالعه ، در ادامۀ این بخش ، یعنی در بخش ٢، مفاهیم مربوط به خرید آنی و عوامل مؤثر بر آن بررسی خواهند شد و سپس در بخش ٣، بر پایۀ شناخت به دست آمده از بخش مرور ادبیات ، فرضیه های پژوهش بیان خواهند شد.
پیشینۀ تجربی پژوهش این پژوهش با هدف ارائۀ الگویی از تأثیر عوامل فردی ، محیطی و مدگرایی بر خرید آنی انجام شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) براین اساس ، در این پژوهش ، ویژگی های محیطی فروشگاه به منزلۀ عامل محرک رفتار خریداران (خرید آنی ) درنظر گرفته شده اند.
این پژوهش ، تأثیر مثبت احساس مثبت بر خرید آنی را تأیید کرده است .
The influence of culture on consumer impulsive buying behavior.
An exploratory investigation into impulse buying behavior in a transitional economy: A study of urban consumers in Vietnam.
Developing a model for studying the effecting factors on impulse buying behavior, Commercial Management Journal, 3(10): 127-140.
International Journal of Retail & Distribution Management, 29(5): 226-235.
An empirical study of consumer impulse buying behavior in local markets.
Impulsive consumer buying as a result of emotions, Journal of Business Research, 1(10): 43–57.