ملخص الجهاز:
"زبان و اسطوره دارد،لذا شاعر میتواند با حرکت در بستر این چارچوب،دورنمایی کلی و قابل توجه از لحظههای آغازین انسان ارائه دهد و در پی آن بدویت نهفته در خود را به نمایش بگذارد.
اما متأسفانه هوشنگ ایرانی علی رغم این تواناییهای خاص نتوانست جایگاه رفیعی را در شعر معاصر ما بیابد.
شاید سخنان شمس لنگرودی بهترین توصیف جایگاه هوشنگ ایرانی در شعر معاصر ما باشد21:«ایرانی اطلاعات وسیعی در عرفان و ریاضیات و منطق داشت،ولی به نظر من علت اصلی ناکامی و نابودی او،اطلاع ناکافیاش از زبانفارسی بود.
منبع من برای شعر کبود کتاب زیر است: تاریخ تحلیلی شعر نو،شمس لنگرودی،جلد اول،چاپ چهارم 4831،نشر مرکز.
برای نمونه مراجعه شود به: ادیسه انسان،مانفرد بائور و گوردون سیگلر،ترجمه سلامت رنجبر،نشر ققنوس،6831 (6).
Domino,G(1989),ẓsynesthesia creativity in fine art students An emPirical lookẒ, Creativity Research Joumal 2)1-2 (7).
(1997),ẓcreativity,synesthesia and Physiognomic PercePtionẒ,creativity Research 1(joumal,10) (8).
M. Hubbard(2001)ẓsynesthesia-A window into PercePtion,though and languageẒJoumal of Consciousness studies,8,No. 12 (01).
تاریخ تحلیلی شعر نو."