خلاصة:
آشنایی سنجیده و علمی با بازارهای گوناگون و توانمندیها و کاستیهای هر بنگاه،مستلزم بررسیهای دورهای و مداوم از عملکرد آن بنگاه است.بدون این بررسیها امکان بهبود در عملکرد یک بنگاه وجود نخواهد شد.ابزار پیادهسازی این فرآیند مهم و حساس،ممیزی بازاریابی است که پژوهشی گسترده و همهجانبه در وضعیت کلیهی ارکان و فعالیتهای بنگاه است.در سایه ممیزی بازاریابی میتوان فهمید شرکت در چه موقعیتی قرار دارد و چگونه میتواند به سمت تعالی و پیشرفت حرکت نماید.پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمن صورت پذیرفته است.این پژوهش،پژوهشی کاربردی است که به صورت توصیفی و از نوع پیمایشی است.در این پژوهش از نمونهگیری قضاوتی استفاده شد که با نظر مدیران ارشد این شرکتها 92 نفر از مدیران و کارشناسان مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمن مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه بیانگر آن بود که شرکتهای قطعهساز گروه بهمن از وضعیت بازاریابی مناسبی برخوردار نیستند و شیوه بازاریابی آنها بیشتر به روش سنتی است تا به صورت علمی و سیستماتیک.
ملخص الجهاز:
"به این سؤال است که وضعیت بازاریابی در مجموعه شرکتهای قطعه ساز گروه بهمن
هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه
اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از: @ممیزی استراتژیهای بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمن
@ممیزی آمیخته بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمن
@ممیزی پرسنل واحد بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمن
@ممیزی سیستم بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمن
@ممیزی محیط بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمن
@ممیزی بهرهوری بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمنمبانی نظری پژوهش
درون شرکت از قبیل واحد کنترل بازاریابی ممکن است ممیزی را انجام دهد.
ممیزی بازاریابی وضعیت بازاریابی شرکت را در شش حوزه مورد بررسی قرار میدهد:
این ممیزی شامل اطلاعات بازاریابی و سیستمهای برنامهریزی و کنترل است که
1. بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمن تحت تأثیر عوامل محیطی شرکت
4. سیستم بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز برمبنای بیشترین عملکرد نیست.
حوزههای تحت پوشش ممیزی بازاریابی است و هریک از این بخشها شامل چندین
میشود که بازاریابی مجموعه شرکتهای قطعهساز گروه بهمن تحت تأثیر عوامل
*با توجه به نگاره 3 مشاهده میشود،مقدار اعتبار آزمون برای متغیر سیستم بازاریابی و متغیر وظایف بازاریابی
میگیرد و وضعیت آن از لحاظ وظایف بازاریابی نسبت به دو شرکت دیگر متفاوت است.
تجزیه و تحلیل دادهها مشخص شده است شرکتهای مورد بررسی از لحاظ هیچ کدام از
قطعهساز گروه بهمن وجود دراد،ولی به صورت سنتی است که این نوع بازاریابی از
استراتژیهای بازاریابی طراحی شده باید متناسب با وضعیت اقتصادی این شرکتها و با
بازاریابی و استفاده از نتایج آنها به منظور بهبود عملیات بازاریابی شرکت است."