ملخص الجهاز:
"گشتار اضافه:عنصری را به جمله اضافه میکند من رفتم-دیروز من رفتمگشتار حذف:عنصری را از جمله حذف میکند من رفتم-رفتمگشتار جابجایی:عناصر را پس و پیش میکند دیروز رفتم به سینما-دیروزگشتار تعویض:عنصری را جایگزین یک عنصر دیگر میکند حسن حسن راکشت-حسن خود را کشتدر حقیقت از دیدگاه چامسکی وظیفه زبانشناسی پرتو افکندن بر دانشی است کهباعث میشود گویشوران یک زبان بتوانند بینهایت جمله دستوری صحیح تولید کنند وجملات تولید شده سایر گویشوران را بفهمند.
از دیدگاه استروس،هر ساختار سرشتی سه پایهای دارد: 1-بعد همزمانی(از جنبه تفاوتهای موجود در یک سیستم) 2-بعد دوسویگی 3-میان تهی بودن و آمادگی پذیرش هر نوع معنی استروس پدیده«مانا»(تقدس درونی)را یک دال شناور اعلام میکند که قادر بهپذیرش مدلولهای متفاوت است،دای میان تهی،البته او بیشترین تاکید را بر اینمیگذارد که مانا یک عنصر سوم است در میان دال و مدلول،عنصری که پویایی واستمرار زبان را سبب میشود.
]پس بابراین از دیدگاه متز فیلم به عنوان گفتمان،باید متناظر با پارول(فرآیند)دانستهشود و نه با لانگ(ژرف ساخت)او معتقد است فیلم به علت تکیهاش بر تصویر در زمان ومکان،محور همنشینی یا محور ترکیب عناصر (citamgatnys) را بر محور جانشینی (citamgidarap) ترجیح میدهد او میگوید تصویر را گفتمان سینمایی(در زمان ومکان)ایجاد میکند،گفتمانی که نه تنها با جهتگیری دوربین،بلکه از طریق تدوین هممتحقق میشود.
از دیدگاه متز محور همنشینی یک زنجیره بزرگ همنشینی است کههشت قطعه مستقل دارد:نمای مستقل(نوردهی و میان نماها)زنجیره موازی(سکانستدوین موازی)،زنجیه طبقهبندی شده(مثلا تداعی شهوتطلبی)،زنجیره توصیفی(رابطه تمام عناصری که پیاپی نمایش داده میشوند)زنجیره متناوب(تدوین متناوب،تدوین موازی)،صحنه(جریان پیوسته تصاویر بدون وقفه در بافت داستان)سکانسمعمولی(آرایش تقطیعها) پس بنابراین تماشاگر از رفتن به سینما احساس مثبتی پیدا میکند،زیرا او خودجزئی از همین نهاد است."