ملخص الجهاز:
"بهطورکلی میتوان گفت که در نیمۀ قرن نوزدهم رنسانسایتالیا همیت و اعتباری همسنگ عهد کهن پیدا سرگذشت مونالیزا(2) علی اصغر قرهباغی بنای با عظمت لوور با چندصد سال قدمت که بعد از انقلاب تهی از سکنه بود بهترین گزینش برای ایجاد یک موزۀ مردمیشمرده میشد.
درست است که وازاری مونالیزا را ستوده بود و یکیاز منابع الهام رافایل و شمار دیگری از هنرمندانرنسانس شناخته میشد و برای خود سنت وسابقهیی داشت،اما تا نیمۀ دوم قرن نوزدهم شهرتچندانی نداشت و بهندرت مورد توجه و ارزیابی قرارمیگرفت.
درست است که وازاری مونالیزا را ستوده بود و یکیاز منابع الهام رافایل و شمار دیگری از هنرمندانرنسانس شناخته میشد و برای خود سنت وسابقهیی داشت،اما تا نیمۀ دوم قرن نوزدهم شهرتچندانی نداشت و بهندرت مورد توجه و ارزیابی قرارمیگرفت.
بهطورکلی میتوان گفت که در نیمۀ قرن نوزدهم رنسانسایتالیا همیت و اعتباری همسنگ عهد کهن پیدا کرده بود و محک و مبنای آشنایی با هنر این دورانکتاب«زندگی هنرمندان»اثر گرانسنگ وازاری بود؛اگرچه برای برخی از هنرمندان ادراک روشنی پدیدنمیآورد.
شارل بلانک،مدیر مدرسۀ هنرهای زیبا در1859 تأکید کرد که«فقط معاصران لئوناردو توانادراک این اثر را داشتهاند؛قرن نوزدهم دورانیسراسر آشوب و هیاهوست و از روحیۀ لازم برای(به تصویر صفحه مراجعه شود)ادراک اغلب آثار آن دوران از جملۀ مونالیزا بیبهرهاست.
شارل بلانک،مدیر مدرسۀ هنرهای زیبا در1859 تأکید کرد که«فقط معاصران لئوناردو توانادراک این اثر را داشتهاند؛قرن نوزدهم دورانیسراسر آشوب و هیاهوست و از روحیۀ لازم برای(به تصویر صفحه مراجعه شود)ادراک اغلب آثار آن دوران از جملۀ مونالیزا بیبهرهاست."