چکیده:
شرکتهای دانش بنیان برای بهرهبرداری از فرصتهای بازار و خلق محصولات جدید علاوه بر جهتگیری کارآفرینی نیازمند اتخاذ استراتژیهای بازاریابی مؤثر هستند. با توجه تغییرات گسترده و پویایی مستمر محیط کسبوکار و نیز اهمیت تابآوری کسب وکارهای نوپا به خصوص شرکتهای دانش بنیان، یکی از استراتژی های موثر در این خصوص و کسب مزیت رقابتی پایدار، استفاده از بازاریابی دوسوتوان است. در این راستا هدف تحقیق آشکار ساختن نقش دوسوتوانی بازاریابی به عنوان یک استراتژی پیشرو که از طریق اکتشاف (مبتنی بر بازار و مبتنی بر محصول) و بهره برداری از فرصتها تحقق می یابد، در موفقیت محصولات جدید شرکتهای دانش بنیان است. این مطالعه ازنظر ماهیت کاربردی و ازنظر روش اجرا توصیفی– همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری دردسترس- قضاوتی تعداد ۱۸۰ شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار آموس استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد بازاریابی دوسوتوان موجب میشود جهتگیری کارآفرینی بر عملکرد محصول جدید در شرکتهای دانشبنیان تاثیر گذاشته و میزان موفقیت محصولات جدید این شرکتها را افزایش دهد. بنابراین با توجه به رابطه بین جهتگیری کارآفرینی و عملکرد محصول جدید، شرکتهای دانشبنیان میبایست گام های موثری برای ارتقای شاخصهای کلیدی کارآفرینانه جهت نهادینه شدن آثار و دستاوردهای آن بردارند؛ بهطوریکه این فعالیتهای کارآفرینانه فرصتی برای دوسوتوانی بازاریابی و راهحلی برای تعادل بین اکتشاف و بهرهبرداری در بهبود عملکرد محصول جدید خواهد بود.
The purpose of the present study was to investigate the impact of entrepreneurial orientation on new product performance with the role of ambidextrous marketing in knowledge based companies. The research method was applied in terms of nature and descriptive - correlational in terms of implementation. The statistical population of the research consisted of all knowledge-based companies of Isfahan province with 345 companies. 180 companies were selected using Cochran formula and simple random sampling. The research tools Questionnaire. Data analysis was done by factor analysis using SPSS and AMOS statistical software. The results showed that the direct impact Given the relationship between entrepreneurial orientation and new product performance, the more knowledge-based companies step in to improve key entrepreneurial indicators, the more potential they have to institutionalize their work and achievements. So these entrepreneurial activities will be an opportunity for marketing ambiguity and a solution for the balance between exploration and exploitation to improve new product performance.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان داد بازاریابی دوسوتوان موجب میشود جهتگیری کارآفرینی بر عملکرد محصول جدید در شرکتهای دانشبنیان تأثیر بگذارد و میزان موفقیت محصولات جدید این شرکتها را افزایش دهد؛ بنابراین، باتوجهبه رابطۀ جهتگیری کارآفرینی با عملکرد محصول جدید، شرکتهای دانشبنیان باید گامهای مؤثری برای ارتقای شاخصهای اصلی کارآفرینانه برای نهادینهشدن آثار و دستاوردهای آن بردارند؛ بهطوریکه این فعالیتهای کارآفرینانه فرصتی برای دوسوتوانی بازاریابی و راهحلی برای تعادل بین اکتشاف و بهرهبرداری در بهبود عملکرد محصول جدید خواهد بود.
بهطورکلی، رابطۀ عملکرد و دوسوتوانی محدود باقی مانده است و پژوهشهای گذشته خواستار پژوهشهای عمیق دربارۀ این پدیده شدهاند؛ ازاینرو، مسئلۀ اصلی این پژوهش این است که: نقش بازاریابی دوسوتوان در توسعۀ محصولات جدید در شرکتهای دانشبنیان چیست؟ جهتگیری کارآفرینی در این شرکتها چگونه بر عملکرد محصول جدید تأثیر میگذارند؟ 2- پیشینۀ پژوهش 2-1- جهتگیری کارآفرینانه جهتگیری کارآفرینی (EO) از این شناخت ناشی میشود که سازمانها را میتوان بازیگران کارآفرینی تصور کرد (مینتزبرگ، 1976)؛ ازاینرو، جهتگیری کارآفرینی به ابزاری محبوب برای توصیف کارآفرینی بهعنوان ویژگی سازمانی تبدیل شده است (والیس و همکاران، 2020)؛ بهطوریکه در دهههای گذشته جهتگیری کارآفرینی یکی از مستحکمترین و شناختهشدهترین سازهها در پژوهشهای مدیریت و بازاریابی بوده است و شامل سبکهای تصمیمگیری، فرایندها و روشهایی میشده است که فعالیتهای کارآفرینانۀ یک شرکت را شکل میدهد (اخلاصی و همکاران، 1397).
Impacts of strategic orientations on new product development and firm performances: Insights from Saudi industrial firms, European Journal of Innovation Management, 22(2), 257-280.