خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان در سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور انجام شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه و بررسی یافتههای پژوهشهای پیشین در قالب مبانی نظری تحقیق، چارچوب موردنظر ارائه شده است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر گردآوری دادهها در زمره تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی محسوب میشود. بهمنظور بررسی میدانی در تحقیق حاضر، از جامعه آماری شامل تمامیکارکنان سازمان فنی و حرفهای استان تهران که تعداد آنها 1300 نفر هستند، استفاده شده است. حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران تعداد 297 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانهای، پرسشنامه است که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ تایید شده است. برای تحلیل ابعاد چارچوب مفهومی جهت سنجش رابطه از ضریب همبستگی پیرسون، جهت سنجش تاثیر متغیرها از تحلیل رگرسیون استفاده شد و جهت اولویتبندی عوامل موثر از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که غنیسازی، اجرای نظام پیشنهادها، تیمسازی و مشارکت کارکنان بر توانمندسازی کارکنان موثر است و در نهایت نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که به ترتیب تیمسازی، اجرای نظام پیشنهادها، غنیسازی شغلی و مشارکت کارکنان در اولویت است. یافتهها حاکی از این است که عوامل شناساییشده بر توانمندسازی کارکنان موثر است و در سازمان تاثیر بسزایی دارند.
ملخص الجهاز:
لزوم پرورش کارکنانی که دارای توانایی خود مدیریتی باشند باعث شده تا توانمندسازی ٢ نیروی انسانی به عنوان یک زاویه فکری جدید توجه بسیاری از صاحب نظران مدیریت را به سوی خود جلب کند (توماس ٣ به نقل از میرزایی، ١٣٩٢)؛ اما با توجه به اینکه توانمندسازی میتواند نقش مهمیدر اثربخشی سازمان ایفا کند و نیز با وجود اینکه بسیاری از مدیران ، توانمندسازی را مهارتی میدانند که باید اجرا و تجربه شود؛ اما اجرای واقعی آن در مدیریت امروزه ، به ندرت صورت میگیرد؛ بنابراین برنامه ریزی در راستای توسعه منابع انسانی و طراحی برنامه های توانمندسازی منابع انسانی، یکی از راهکارهای اساسی افزایش بهره وری سازمان و رسیدن به توسعه پایدار و جهانیسازی است که مدیران منابع انسانی در آن نقش بسزایی دارند؛ لذا تحقیق حاضر بر آن است تا به شناسایی و تعیین نقش عوامل موثر در توانمندسازی کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بپردازد.
پس از تجزیه وتحلیل فرضیه فرعی سوم ، در نهایت این فرضیه تایید شد؛ به عبارتی با توجه به مقدار سطح معناداری به دست آمده و چون علامت ضریب B مثبت است ، تأثیر مثبت دارد و ضریب B نشان میدهد میزان رابطه برنامه توسعه ای (تیم سازی) در سازمان با توانمندسازی کارکنان موثر است .
پس از تجزیه وتحلیل فرضیه فرعی چهارم در نهایت این فرضیه تایید شد؛ به عبارتی با توجه به مقدار سطح معناداری به دست آمده و چون علامت ضریب B مثبت است ، تأثیر مثبت دارد و ضریب B نشان میدهد میزان رابطه برنامه توسعه ای (تیم سازی) در سازمان بر توانمندسازی کارکنان موثر است .