خلاصة:
در پژوهش حاضر به بررسی میزان سیستم هوش تجاری یک مجموعه شرکتها با مدیریت مشترک پرداخته میشود. در این پژوهش 126 نفر که شامل افرادی با تحصیلات بالای دیپلم بودند بعنوان نمونه به پاسخگویی به سوالات پرسشنامه پرداختند. از روش FAHP برای اندازه گیری شاخص سیستم هوش تجاری در شرکت استفاده شد. پس از آن از روش FTOPSIS به بررسی سیستم هوش تجاری پرداخته شد. در نهایت با استفاده از شبکه عصبی به پیش بینی نظرات افراد جدید الورود به شرکت در مورد سیستم هوش تجاری پرداخته شد. نتیجه بدست آمده از FAHP نشان داد که عملیات ساخت و ساز سیستم با وزن 307/ 0 بیشترین وزن را بدست آورده، رضایت کاربر از سیستم با وزن 286/ 0 در رتبه دوم قرار دارد. همچنین تاثیرات داخلی و نفوذ خارجی بترتیب با وزنهای 252/ 0 و 174/ 0 در رتبه سوم و چهارم قرار گرفتند. نتیجه بدست آمده از FTOPSIS نشان داد که نفوذ خارجی با وزن 006158/ 0 بیشترین وزن را بدست آورده، رضایت کاربر از سیستم با وزن 006078/ 0 در رتبه دوم قرار دارد. همچنین تاثیرات داخلی و عملیات ساخت و ساز سیستم بترتیب با وزنهای 005888/ 0 و 00587/ 0 در رتبه سوم و چهارم قرار گرفتند. در انتها بوسیله شبکه عصبی توانستیم در سطح اطمینان بالای 90 درصد به پیش بینی نظرات افراد جدید الورود به شرکت بپردازیم زیرا منحنی ROC به سرعت به سمت 1 گرایش پیدا میکرد.
ملخص الجهاز:
سیستم هوش تجاری به نوعی مدیریت کسب و کار اطلاق میشود که بمنظور تشریح برنامه های کاربردی و فناوری در زمینه گردآوری، ارائه ، دسترسی، تحلیل داده ها و اطلاعات در راستای یاری رساندن به مؤسسات، بمنظور اتخاذ بهینه تصمیمات تجاری، کاربرد دارد(محسن زاده، ١٣٨٩).
با توجه به اینکه در بیشتر موارد تصمیم گیری های مدیریتی در موقعیت عدم قطعیت رخ میدهد ما دنیای غیر قطعی فازی را جهت انجام آزمونهای AHP و TOPSIS که جزء آزمونهای اصلی هستند انتخاب کردیم و در نهایت نیز از شبکه عصبی برای پیش بینی اینکه اگر شخص تازه واردی در شرکت استخدام شود سیستم هوش تجاری را چگونه میبیند پرداختیم .
بررسی نتایج آزمون FTOPSIS ما در این پژوهش همان آزمون FAHP را با روش FTOPSIS تکرار کردیم تا ببینیم امتیاز شاخص از دیدگاه پاسخ دهندگانی که خود درون شرکت مشغول بکار هستند بدون اینکه بخواهند شاخصها را با هم مقایسه کنند چگونه است ؟ سوالاتی که جهت آزمون FTOPSIS تنظیم شده بصورت مجزا شاخصها را از طریق زیر شاخصهای سیستم هوش تجاری مورد بررسی قرار داده و نیز سوالات مذکور هم از نظر پایایی و هم از نظر روایی به تایید کارشناسان امر قرار گرفته است .
پس بنابراین باید سیستم هوش تجاری مورد حمایت مدیریت قرار گیرد و تصمیمات براساس داده های حاصل از آنها گرفته شود تا افراد سازمانی روز به روز بسمت استفاده بیشتر از این سیستمها پیش بروند.