خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون مشخصههای روانسنجی مقیاس خودکارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی دانشآموزان (TEMES؛ ناروائز، وایدیچ، ترنر و کمیلکو، 2008) در گروهی از معلمان انجام شد. 200 معلم (100 مرد و 100 زن) به مقیاس کارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی و نسخة کوتاه ابزار نیرومندیهای منشی (SECS؛ فرنهام و لستر، 2012) پاسخ دادند. روش: در این مطالعه، به منظور تعیین روایی عاملی و پایایی نسخة کوتاه ابزار نیرومندی منشی به ترتیب از روشهای آماری تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب همسانی درونی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعة روایی سازة مقیاس خودکارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی ضریب همبستگی بین مقیاسهای مقیاس خودکارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی با نیرومندیهای منشی گزارش شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی مقیاس خودکارآمدی معلمان برای آموزش اخلاقی دانشآموزان نشان داد که در نمونة معلمان ایرانی ساختار دوعاملی مقیاس خودکارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان مشتمل بر دو زیرمقیاس مثبت بودن معلم و فعالیتهای آموزشی با دادهها برازش قابل قبولی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین زیرمقیاسهای کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان با نیرومندیهای منشی معلمان به طور تجربی از روایی سازة نسخة مقیاس خودکارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان حمایت کرد. ضرایب همسانی درونی دو زیرمقیاس مثبت بودن معلم و فعالیتهای آموزشی به ترتیب برابر با 80/0 و 81/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که مقیاس کارآمدی معلم برای آموزش اخلاقی دانشآموزان برای سنجش باور معلم درباره توانایی خود برای بهبود و اثرگذاری بر رفتار و منش اخلاقی دانشآموزان در معلمان ایرانی، ابزاری روا و پایا است.
The main purpose of the present study was investigating the psychometric properties of the Teacher Efficacy for Moral Education Scale (TEMES). In this correlation study, 200 teachers (100 male, 100 female) completed the TEMES and the Short Character Strength Measure (SCSM). The confirmatory factor analysis method and internal consistency were used to compute the TEMES's factorial validity and reliability, respectively. Also, in order to examine the concurrent validity of the Teacher Efficacy for Moral Education Scale, we computed the correlation between different dimensions of TEMES and different character strengths. The results of confirmatory factor analysis, based on AMOS software, indicated that multidimensional structure of the TEMES that consist of teacher positivity and teacher instructional practices had acceptable fit with the data of Iranian teacher’s sample. The analyses of Correlation between different dimensions of TEMES and character strengths (wisdom, courage, humanity, justice, temperance and transcendence) provided initial evidence for the TEMES concurrent validity. The Internal consistencies for the scales measuring teacher positivity and teacher instructional practices were 0/80 and 0/81, respectively. In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the TEMES as an instrument for measuring the Iranian teachers’ personal self-efficacy for fostering moral character in the classroom.