خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی بر اشتیاق تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایینانجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشجومعلم دختر، با اشتیاق تحصیلی پایین، در دانشگاه فرهنگیان شهر شهرکرد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دانشجو در گروه آزمایش و 15 دانشجو در گروه گواه). گروه آزمایش، آموزش سرمایههای روانشناختی (آخوندی، 1396) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. برای اندازهگیری از پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد و پاریس، 2004) و اهمالکاری تحصیلی (تاکمن، 1991) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش، به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش سرمایههای روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایین تاثیر معنادار دارد (p<0/001). یافتههای پژوهش نیز بیانگر آن بود که آموزش سرمایههای روانشناختی با بهرهگیری از مفاهیمی چون امید، خودکارآمدپنداری، تابآوری و خوشبینی میتواند به عنوان یک آموزش کارآمد برای کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشجومعلمان با اشتیاق تحصیلی پایین استفاده شود.
The present study was conducted with the purpose of investigating the effectiveness of training psychological capitals on academic engagement of teacher-students with low academic engagement. The present study was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the study included female teacher-students at the teachers’ university in the city of Shahr-e-kord in academic year 2018-19. 30 female teacher-students with low academic engagement were selected through purposeful sampling method and randomly placed into experimental and control group (15 students in the experimental group and 15 students in the control group). The experimental group received psychological capitals training (Akhoondi, 2017) during two-and-a-half months in ten ninety-minute sessions. The applied questionnaires in this study included academic engagement questionnaire (Fredricks, Bloomenfield, and Paris, 2004) and academic procrastination (Talkman, 1991). The data of the study were analyzed by repeated measurement ANOVA. The results showed that psychological capital training has a significant effect on the academic procrastination of teacher-students with low academic engagement (p˂0.001). The findings of the present study showed that psychological capitals training by applying the concepts such as hope, self-efficacy conception, resilience, and optimism can be used as an efficient training to decrease academic procrastination of teacher-students with low academic engagement. Key words: Training psychological capitals, academic procrastination, academic engagement, teacher student