خلاصة:
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه جهت گیری برنامه درسی تربیت هنری برای معلمان دوره ابتدایی با روش پیمایشی بود. پس از برگردان نسخه اصلی پرسشنامه جهت گیری برنامه درسی تربیت هنری فیلانی (2003) به زبان فارسی و بازترجمه و اصلاح آن، فرم نهایی برای اجرا تهیه شد. آزمودنیها شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 1399-1400 بود (13259 نفر) که با توجه به حجم نمونه در مطالعات تحلیل عاملی، تعداد 360 معلم به روش نمونه گیری در دسترس در مطالعه شرکت کردند. روایی پرسشنامه مذکور از سه جنبه روایی محتوایی، سازه و همبستگی بین خرده مقیاسها مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی نظرات متخصصین و معلمان حاکی از روایی محتوایی این ابزار بود. به منظور بررسی روایی سازه، ساختار عاملی پرسشنامه به روش تحلیل عاملی تأییدی و با شیوه ی حداکثر درست نمایی در سطح ماتریس واریانس کواریانس بررسی و نتایج حاکی از آن بود که الگوی تأییدی از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین، تمام بارهای عاملی استخراج شده بالاتر از 0.40 و توزیع سوالات درخرده مقیاسها مورد تایید بود.الگوی ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسها نیز نشان داد که روابط درونی خوبی بین خرده مقیاسها وجود دارد (0.001 p<). جهت بررسی اعتبار پرسشنامه جهت گیری برنامه درسی تربیت هنری به همسانی درونی پرداخته شد و ضرایب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاسهای کودک محوری،دیسیپلینی وفرهنگی به ترتیب 0.87، 0.88 و 0.87 حاصل گردید. با توجه به یافته های به دست آمده می توان گفت که پرسشنامه جهت گیری برنامه درسی تربیت هنری دارای شاخص های روانسنجی مطلوب میباشد.
The purpose of this study was to standardize the Art education curriculum orientation questionnaire for primary school teachers and the method was survey research. In this study, the original version of the Filani art education curriculum orientation questionnaire (2003) translated to Persian and it re-translated and corrected. Then, final form was prepared for implementation. The statistical society included all primary school teachers in Mashhad in the academic year 2020-2021 (13259 people) that 360 teachers participated in the study. The validity of the questionnaire was evaluated from three aspects of content reliability, structure and correlation between subscales. Examination of the comment of experts and teachers indicated the content reliability of this tool. In order to evaluate the construct reliability, the factor structure of the questionnaire was evaluated by confirmatory factor analysis with maximum likelihood method at the level of covariance matrix and the results showed that the confirmation model has an acceptable fit. Also, all extracted factor loads were higher than 0.40 and the distribution of questions in the subscales was approved. The correlation coefficients between subscales also showed that there are good internal relationships between subscales (P <0.001). To assess the validity of the art education curriculum orientation questionnaire, internal consistency was assessed and Cronbach's alpha coefficients for child-centered, disciplinary and cultural subscales were 0.87, 0.88 and 0.87. According to the findings, it can be said that the art education curriculum orientation questionnaire has desirable psychometric indicators.