خلاصة:
موضوع خرید آنی یک جنبهی منحصر به فرد از شیوه زندگی مصرفکنندگان در جوامع مختلف است. از این رو درک و آگاهی مناسبِ مصرفکننده از این موضوع بر بهبود تمایل به خرید مشتری به ویژه در بازار رقابتی و پیچیدة امروزی موثر میباشد. علاوه براین علی رغم انجام پژوهشهای داخلی متعدد در زمینه خرید آنی به تاثیر پذیری این رفتار خریداران از سرنخهای حسی کمتر پرداخته شدهاست. براین اساس، این پژوهش با هدف بررسی نشانههای حسی بر رفتار مصرفکننده درخرید آنی خوراکیهای خیابانی صورت گرفته است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، بر اساس ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش، مشتریان در دسترس بالای 18 سال فروشنده های خوراکی گاری ها و ماشین های سیار در خیابان است. مدل مفهومی پژوهش به کمک ادبیات موضوع تدوین شده است. با استفاده از نمونه گیری در دسترس تعداد 384 پرسش نامه بر طبق فرمول کوکران با پایایی قابل قبول جمع آوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری از طریق نرم افزار SPSS و Amos انجام شده است. نتایج نشان داد که نشانههای حسی بر تمایل به خرید آنی، تهییج و لذت جویی تاثیر مثبت و بر ریسک ادراکی تاثیر منفی دارد. پس از ارائه نتایج، به فروشندگان و دست اندرکاران اینگونه کسب وکارهای خیابانی پیشنهاد میشودکه از طریق بازاریابی حسی، باعث تحریک احساسات افراد شوند تا بتوانند مصرفکننده را به خرید آنی تشویق نمایند.
The topic of impulse buying is a unique aspect of consumer lifestyles in different societies. Therefore, consumer understanding and awareness of this issue is effective in improving customer willingness to purchase, especially in today's competitive and complex market. Despite numerous domestic research studies on impulse buying, less attention has been paid to the sensory cues influencing consumer behavior. Based on this, this research aims to investigate sensory cues on consumer behavior in impulse buying of street food. This research is descriptive-survey in nature and based on its objective, it is applied. The statistical population of this study includes customers over 18 years old, street food vendors, and mobile food trucks. The conceptual model of the research has been developed using the literature on the subject. Using convenience sampling, a total of 384 questionnaires were collected with an acceptable reliability based on Cronbach's alpha. Data analysis was performed using structural equation modeling through SPSS and Amos software. The results showed that sensory cues have a positive impact on impulse buying inclination, stimulation, and hedonic enjoyment, while they have a negative impact on perceived risk. After presenting the results, it is recommended to sellers and stakeholders of such street businesses to use sensory marketing to stimulate individuals' emotions and encourage them to engage in impulse buying.
ملخص الجهاز:
, Zheng, X3 -Hultén et al 4 - Costell et al 5 -Choi et al 6 -FAO 7 - Esparza et al 8 -Bruns et al 9- Mehta, N.
برای رفع این شکاف در پژوهش ها و نیز کمک به دست اندرکاران و بازاریابان فعال در این زمینه جهت شناخت بهتر رفتار مصرف کننده ، این مطالعه به سنجش رفتارهای خرید آنی مصرف کننده در پاسخ به نشانه های حسی خوراکی خواهد پرداخت و قصد دارد یک مدل مفهومی ارائه دهد که عناصر نشانه حسی مرتبط با خوراکی، تهییج و لذت را به صورت احساس و خطر درکشده را به صورت شناخت برای توضیح رفتار خرید خوراکی مصرف کننده به صورت آنی ادغام نماید مبانی نظری خرید آنی و تمایل به آن خرید آنی را می توان به عنوان "خریدهای ناشی از تصمیم خرید بعد از ورود خریدار به فروشگاه توصیف کرد.
یک مشتری باید با موقعیت های مختلف خرید و با گزینه ها به عنوان یک تصمیم گیرنده کنار بیاید و انتخاب ها اغلب به میزان ریسک درکشده مربوط به عدم اطمینان یا خطرات بالقوه ، بستگی دارند بنابراین ریسک درکشده به طور گسترده ای در پژوهش های مفهومی و تجربی برای تبیین ارتباط بین رفتار مصرف کننده و ریسک درکشده مورد بحث قرار گرفته است .
A proposed model for factors affecting consumers' impulsive buying behavior of consumer: a case from central mall of Ahmedabad India.
Drivers of snack foods impulse buying behavior among young consumers.