چکیده:
صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. کسب اطلاعات در مورد نیازها، سلائق و ترجیحات مصرف کنندگان در بازارهای خارجی یکی از مهم ترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقای سطح عملکرد صادراتی می باشد. هدف این مطالعه، بررسی تأثیر بالقوه ی بازارگرایی صادرکنندگان بر روابط بازرگانی بین الملل با تأکید ویژه بر وابستگی، همکاری و فاصله ی ارتباطی و تأثیر این ابعاد روی عملکرد صادرات است. این تحقیق یک تحقیق کاربردی، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. به منظور سنجش متغیرهای تحقیق پرسشنامه ای در میان نمونه ی 118 نفری از صادرکنندگان فعال صنایع دستی استان تهران مورد آزمون قرار گرفت. روایی با استفاده از روش نمادی(محتوایی) و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. جهت آزمون فرضیات تحقیق از روش رگرسیون خطی چندگانه و الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. 7 فرضیه در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت، 3فرضیه تائید شد و 4 فرضیه رد شد. نتایج نشان داد، بازارگرایی صادرکنندگان، همکاری بین صادرکنندگان و خریداران خارجی را ارتقا می دهد؛ در حالی که وابستگی و فاصله ارتباطی را کاهش می دهد. و هیچ رابطه معناداری بین همکاری، وابستگی، ارتباطات خارجی و بازارگرایی عملکرد صادرات یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
"تاثیر بازارگرایی و ارتباطات تجاری بر عملکرد صادراتی (مورد مطالعه صنایع دستی استان تهران) منیژه قره چه1*، محمدرضاکریمی علویجه2، معصومه سادات اکبری نژاد3 1- استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی 2- استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامهطباطبایی 3- کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی بین الملل چکیده واژههای کلیدی: مقدمه ایران جزو معدود کشورهایی است که از دیرباز در زمینه تولید مصنوعاتی دست ساز، سرآمد و صاحب شهرت بوده و تا پیش از پیدایش ماشین و دست اندازی آن بر نظام اقتصادی، همیشه از این هنر چون عاملی مهم و اساسی در پیکره اقتصادی خویش بهره مند شده است.
برای مثال Sin et al (2000) به این دست یافتند که بازارگرایی روی رشد فروش، حفظ مشتری، و عملکرد کلی شرکت اثر می گذارد؛ اگرچه هیچ تاثیری روی نرخ بازگشت سرمایه یا سهم بازار International Marketing and Purchasing(IMP) برای شرکتهای چینی تحت بررسیش نداشت(Shoham,Rose,Kropp,2005,p446).
اما در ادامه جدول نشان داده شده میبینیم که مقادیر p برای فرضیههای 4، 5، 6 و 7 بیشتر از حد معناداری بوده است ضمن اینکه آماره t نیز در محدوده بحرانی قرار گرفته است در نتیجه رابطه ای بین میزان همکاری و عملکرد صادراتی ادراکی، وابستگی و عملکرد صادراتی ادراکی، فاصله ارتباطی وعملکرد صادراتی و هم چنین بازارگرایی وعملکرد صادراتی دیده نشده است.
با توجه به تأثیر معنادار بازارگرایی بر کاهش فاصله ارتباطی پیشنهاد می شود که صادرکنندگان با به کارگیری دانش بازارگرایی و تلاش بیشتر برای شناخت فرآیند ایجاد و انتشار اطلاعات در بین بخشهای وظیفه ای، میزان شناخت خود را از محیط بازار توزیع کننده خارجی، فرهنگ و زبان مشتریان،ارزشهای معنوی و انسانی آنها، عملیات بازرگانی و به طور کلی روابط کاری مشتریان خارجی، افزایش دهند(کاهش فاصله ارتباطی ) و در برابر افزایش این شناختها واکنش مناسب انجام دهند."