چکیده:
در راستای رسیدن به جهانی پایدارتر، سازمانها باید با توجه به تاثیرات اجتماعی و زیستمحیطی در راهبردهای بازاریابی خود تجدید نظر کنند.اگرچه ممکن است رسیدن به پایداری به چالشی بزرگ برای آنها تبدیل شود، اما راهی به جز پایداری برای هزاره سوم وجود ندارد. هدف اصلی محقق بررسی تاثیر فشار عامه بر آمیخته بازاریابی پایداری و بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی پایداری بر موفقیت بازاریابی پایداری است. درتحقیق حاضر که از حیث هدف کاربردی، از حیث ماهیت و فرضیههای تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است، دادهها از یک نمونه 385 نفری از مصرفکنندگان فروشگاههای زنجیرهای (رفاه، شهروند، اتکا) به وسیله پرسشنامه جمع آوری شده است. برای نمایش اطلاعات جمعیت شناختی و توزیع فراوانی دادههای تحقیق از آمار توصیفی، برای داده پردازی از مدل معادلات ساختاری (SEM) و برای انجام تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار LISREL استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیات به روش تحلیل معادلات ساختاری نشان دهنده آن است که فشار عامه بر تمامی مولفههای آمیخته بازاریابی به جز "قیمتگذاری منصفانه و مناسب" و نیز به طور غیر مستقیم برموفقیت بازاریابی پایداری تاثیر دارد و همچنین تمامی مولفههای آمیخته بازاریابی بر موفقیت بازاریابی پایداری تاثیر دارند و تنها اثر قیمت گذاری منصفانه معکوس است.
خلاصه ماشینی:
همچنین هدف گیری خاص بازاریابی سبز بر مصرفکنندگان سبز دو مشکل Ottman Frank-Martin Belz Societal Marketing Social Marketing Ecological Marketing Green Marketing Environmental Marketing اساسی ایجاد کرده است.
Peattie Birte Schmidt-Riediger Sustainability Marketing in the German Food Processing Industry - Characteristics, Drivers, and Outcome on an Empirical Basis فرضیه اول H2: آمیختههای بازاریابی پایداری بر موفقیت بازاریابی پایداری تأثیر دارد.
پرسشنامه نهایی شامل دو بخش است: بخش اول مربوط به سؤالات عمومی و جمعیت شناختی پاسخ دهندگان است و در بخش دوم پرسشنامه از 39 سؤال با مقیاس لیکرت پنج گزینه ای با این ترتیب از گزارههای مرتبط با شاخصهای مدل برای بررسی نظرات مصرفکنندگان استفاده شده است: محصول پایدار (1-8)، قیمت گذاری منصفانه و مناسب (9-13)، توزیع قابل دسترس (14-20)، ارتباطات (21-33)، موفقیت بازاریابی پایداری (34-38)، فشار عامه (39).
3- روایی تشخیصی نیز در تحقیق حاضر با کمک شاخص میانگین واریانس استخراج شده اندازهگیری شد و نتایج نشان داد که تمام سازههای مورد مطالعه دارای میانگین واریانس استخراج شده (AVE)، بالاتر از 5/0 هستند: جدول 5: بررسی مقادیر میانگین واریانس استخراج شده مقیاس (سازه) میانگین واریانس استخراج شده (AVE) سطح قابل قبول محصول پایدار 725/0 5/0 قیمت گذاری منصفانه و مناسب 766/0 5/0 توزیع قابل دسترس 697/0 5/0 بخش ارتباطات 784/0 5/0 موفقیت بازاریابی پایداری 709/0 5/0 فشار عمومی 732/0 5/0 پایایی دادهها ابزار پایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش یکسانی برخوردار باشد (حافظ نیا، 1377).