چکیده:
امروزه با افزایش رقابت و کاهش امکان به معرض دید قرار گرفتن کالاها، امکان حضور در نمایشگاههای تجاری دارای اهمیت صد چندان شده است. برگزاری نمایشگاه یک فرصت بسیار عظیم برای شرکتها به منظور ارایه کالاهایشان است. حضور در نمایشگاه نیازمند تعیین اهداف از پیش تعیین شده و برنامه ریزیهای طولانی مدت است و برای دستیابی به این اهداف شناخت سازمانها از منابع خود در تعیین اهداف به عنوان یک اصل اساسی در شرکتهای، شرکت کننده در نمایشگاه است. هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان اهمیت منابع شرکت کنندگان در نمایشگاه تجاری و تاثیری که این منابع بر دستیابی به اهداف حضور در نمایشگاهها خواهد داشت؛ است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری دادهها، توصیفی – پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای شرکت کننده در نمایشگاه بین المللی بوشهر است که بالغ بر 180 شرکت هستنند. نمونه این پژوهش با استفاده از جدول مورگان 120 شرکت در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش پرسشنامه است. روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. روش تجزیه تحلیل دادهها نیز مدل معادلات ساختاری است. نتایج به دست آمده گویای این مطلب است که منابع پرسنلی غرفه، منابع برپایی نمایشگاه و قابلیتهای مدیریتی بر اهداف فروش تاثیر معنادار دارند. همچنین منابع پرسنلی غرفه و قابلیت ارتباط با مشتری نیز بر اهداف غیر فروش تاثیر معنادار دارند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان نمود، که بجز قابلیتهای شراکت که بر اهداف فروش و غیر فروش تاثیری نداشتند، بهبود هریک از ابعاد منابع و قابلیتهای موجود در مدل، موجب دستیابی شرکتکنندگان به اهداف فروش و غیر فروش خود خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر منابع شرکتهای تولیدی بر دستیابی به اهداف حضور در نمایشگاه تجاری (مورد مطالعه: پژوهشی در نمایشگاه بین المللی بوشهر) مجید اسماعیل پور1*، منیجه بحرینی زاده2، محدثه زندوی3 1- استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران 2- دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران 3- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران چکیده امروزه با افزایش رقابت و کاهش امکان به معرض دید قرار گرفتن کالاها، امکان حضور در نمایشگاههای تجاری دارای اهمیت صد چندان شده است.
مهمترین مسئلهای که در این پژوهش به آن پرداخته خواهد شد بررسی میزان اهمیت منابع شرکت Gottlie Tafessa & Korneliussen Herbig Blythe Ling- yee Lee & Kim کنندگان (شرکتهای غرفه دار) در نمایشگاه تجاری و تأثیری که این منابع بر اهداف حضور در نمایشگاهها خواهد داشت.
نمایشگاههای تجاری یک محل برگزاری خوب برای کارکردن بر روابط شراکت فراهم میآورد و این به خاطر این است که Hanchett Hooley Smith Hooly Miettinena& Poutvaara Seringhaus شرکت کننده تازه وارد در نمایشگاههای تجاری، ساخت و گسترش موقعیت شبکه را از طریق جستجو برای مشتریان جدید و ارتباط با عرضه کننده جدید گسترش میدهد (سرینگاوس و روسون 1 ، 1998).
طبق نتایج به دست آمده از این پژوهش بین قابلیتهای مدیریتی و دستیابی به اهداف غیر فروش در نمایشگاه تجاری ارتباط مثبت و معناداری وجود ندارد.
A resource - advantage perspective of product - market strategy performance & strategic capital in high technology firms.
Journal of Business & Industrial Marketing, 23/1, 35-47.
Journal of Business & Industrial Marketing, 23/1, 35-47.
Journal of Business & Industrial Marketing, 23/1, 35-47.