چکیده:
توجه و تمرکز بر مشتری در بازارهای کاملا رقابتی امروزء عامل حیاتی موفقیت شرکت هاست و تقسیمبندی بازار به
بخشهای مختلف و ارایه کالاها و خدمات به مناسبترین بخشها مهمترین فعالیتی است که منجر به تمرکز بیشتر
شرکتها بر مشتریانشان می گردد. در این پژوهش با استفاده از تکنیک شبکههای عصبی مصنوعی بازار شامپو در منطقه ۸
تهران بخشبندی شد. بدین منظور پس از بررسی ادبیات تحقیق ۲۶ شاخص شناسایی شده و با استفاده از شبکههای
عصبی خودسازمانده بخشبندی صورت گرفت و از میان حالتهای مختلف خوشهبندی» حالتی انتخاب شد که اعضای
درون هر بخش بازار شباهت حداکثر به هم و اعضاء بین بخشهای مختلف بازار تفاوت معنی داری نسبت به هم داشته
باشند. نتایج نشان داد که بخشبندی با ٩ خوشه بهترین حالت است. این روش با روش 1۴ میانگین مقایسه و برتری روش
شبکههای عصبی مصنوعی نشان داده شد. در ادامه با استفاده از روش پیشنهادی مبتنی بر روش تاگوچی مهمترین ویژگی
هر بخش جهت استخراج اقدامات بازاریابی متناظر استخراج شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- شاخصهای بخشبندی بازار درمورد مطالعه بازار شامپو عوامل بخشبندی شاخصهای بخشبندی تطبیق شاخصها با بازار شامپو ترکیب جمعیت جنسیت جنسیت سن سن وضعیت تاهل وضعیت تاهل تحصیلات تحصیلات شغل شغل، درآمد درآمد روانشناختی اتکا به ویژگیهای ظاهری محصول توجه زیاد به قیمت و شکل بستهبندی رفتاری رفتار خرید محل خرید، دفعات خرید مزایای مورد انتظار قدرت تمیز کنندگی،ویژگیهای دارویی/زیبایی میزان وفاداری ترجیح نام تجاری محصول،تمایل به استفاده از شامپوی جدید نگرش ویژگیهای شامپو حجم نحوه باز و بسته کردن در شامپو شکل بستهبندی، غلظت، رایحه و بو هزینه خرید تولید داخل/خارج، گیاهی/شیمیایی منبع کسب اطلاعات گفتگو با پزشک، تبلیغات تلویزیونی، توصیه آشنایان، مجلات تخصصی مو تجزیه و تحلیل دادهها (بخشبندی بازار) بخشبندی بازار شامپو با روش شبکههای عصبی خودسازمانده (SOM): در این تحقیق به منظور تعیین مناسب ترین تعداد خوشهها، مدل بخشبندی شبکه عصبی خودسازمانده برای خوشهبندی با تعداد متفاوت به اجرا در آمد و هر بار مجموع مجذورات درون گروهی (SSW)، به عنوان معیاری از شباهت، و ضریب لاندا (λ) برای هر یک از خوشهها بر اساس روابط 3 و 4 محاسبه شد.
- محاسبه مقدار نسبت سیگنال به نویز (S/N) برای هر متغیر و نهایتا استخراج مهمترین ویژگی بر اساس آن جدول 8- شاخصها و تعداد سطوح متناظر با آنها برای انتخاب مهمترین ویژگیهای هر خوشه نام شاخص تعداد سطوح گزینههای ارائه شده برای هر سطح در پرسشنامه سن 5 زیر 20 سال؛ 21 تا 30 سال؛ 31تا 40سال؛ 41تا50سال؛ بیشتر از 50سال جنسیت 2 زن؛ مرد مزایای مورد انتظار 2 مزایای دارویی (ضدریزش، ضدشوره)؛ مزایای زیبایی (حالتدهنده، نرمکننده) نوع شامپوی انتخابی 3 گیاهی؛ شیمیایی؛ تفاوتی ندارد درآمد 5 زیر 400هزار؛ 400 تا700هزار؛ 700هزار تا 1میلیون؛ 1تا 5/1میلیون؛ بیشتر از 5/1میلیون برای هر کدام از بخشهای متعدد بازار حالتهای مختلفی از آزمایشات تاگوچی به اجرا درآمده است."