چکیده:
یکی از دلایل عملکرد ضعیف برخی از شعبههای بانکی، بازاریابی ضعیف آنهاست. از یکسو نیز ابزار مشخصی برای سنجش میزان توسعة فعالیتهای بازاریابی در شعب، بهویژه موضوعاتی که در اختیار خود شعب است، وجود ندارد؛ ازاینرو مفهومی با عنوان «بازاریابی محلی» تعریف شده تا بررسی شود که شعبهها تا چهمیزان در برابر محیط هوشمند هستند و اقدامات بازاریابی متناسب با حوزة اختیارات خود را با چه کیفیتی انجام میدهند. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای بازاریابی محلی شعبهها و ارائه ابزاری برای سنجش کیفیت اقدامات بازاریابی در شعب بانک ملت است. در راستای این هدف، محقق با روش تحلیل عاملی، عوامل «هوشمندی محیطی و جذب مشتری»، «توسعة کانالهای ارتباطی با مشتری»، «ارائه خدمات سفارشی» و «فرایندهای مشتریمداری شعبه» را شناسایی کرده است.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاییکه هدف ما توسعة مفهوم جدیدی است، بهطور مشخص نمیتوان به پژوهشهای پیشین در این حوزه اشاره کرد؛ اما مطالعات زیر، ب این موضوع مرتبط هستند: در پژوهشهایی که سال 1999 مدیریت انجمن پرداخت کانادا (Bank Directory of Canadian Payment Association) انجام داده است، پس از مصاحبه با 15رئیس شعبه، 21متغیر عملکردی برای شناسایی نقش مدیران شعب در بازاریابی شناسایی کردهاند (دنگ و همکاران، 1999).
نقشهای مدیران شعب در بازاریابی (دنگ و همکاران، 1999) ردیف نام متغیر ردیف نام متغیر 1 به تصویر صفحه مراجعه شود این موارد بهخوبی نشان میدهند که مدیران شعبهها باید بر سه حوزه تمرکز کنند: - مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی برای ایجاد انگیزه در کارکنان شعب بههمراه برنامههای آموزشی - سیاستهای مدیریت ارتباط با مشتری و ارتقای کیفیت خدمات - تمایل مدیریت به گسترش کسبوکار برای شعبه باتوجهبه اهمیتیافتن روزافزون خدمات مالی در جهان، بازاریابی کارا و مؤثر خدمات در سطح شعبه ضروری است.
همچنین، برای ایجاد مزیت رقابتی باید اقدامات زیر در شعبه انجام شود: - نظارت بر سهم بازار و نفوذ در سایر بخشها - توسعة اقدامات بازاریابی مدیران شعبه - شناسایی مشتری و نیازهای وی هادیان همدانی و احمدپور (1388)، عوامل تأثیرگذار در حفظ و جذب مشتریان یک بانک تجاری را بررسی کردهاند.
عوامل تأثیرگذار بر کیفیت بازاریابی شعب ردیف عوامل تأثیرگذار ردیف عوامل تأثیرگذار 1 به تصویر صفحه مراجعه شود یافتههای پژوهش 1- تحلیل عاملی در این پژوهش برای طراحی مدل و عوامل سازندة شاخصهای عملکردی، از تحلیل عاملیاکتشافی استفاده شده است که درادامه تحلیل آن به دست داده میشود: 2- بررسی کفایت نمونهگیری در انجام تحلیل عاملی، ابتدا باید از این مسئله مطمئن شد که میتوان دادههای موجود را برای تحلیل به کاربست؛ به عبارت دیگر، آیا تعداد دادههای موردنظر برای تحلیل مناسبند یا خیر.