چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش دستهبندی شاخصهای عام زبان-شناسی مبتنی بر کارکردهای زبان در فعالیتهای برندینگ می-باشد. در این زمینه پژوهشگر بر کارکردهای زبان در فعالیت-های برندینگ مرتبط با نام، تلفظ و لوگوی برند متمرکز بوده و تلاش داشته تا نقش شاخصهای عام موجود در زبانشناسی را در زمینه کاربردهای زبان در فعالیتهای برندینگ شناسایی نماید. روش پژوهش: در این پژوهش ابعاد مختلف کاربردهای زبان در فعالیتهای برندینگ مرتبط با نام، تلفظ و لوگوی برند از ادبیات حیطه زبانشناسی برند استخراج گردید و با استفاده از رویکرد کیفی، شاخصهای عام زبانشناسی در هر بعد دسته-بندی شد. در این پژوهش از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته به-منظور گردآوری دادهها استفاده شد. بدین منظور نظرات 6 تن از خبرگان حیطه زبانشناسی برند استفاده گردید. همچنین در راستای تحلیل دادههای کیفی گردآوری شده از رویکرد تحلیل تم و نرم افزار مکس کیودا استفاده گردید. یافتهها: یافته اصلی پژوهش حاضر، دستهبندی شاخصهای زبانشناسی در قالب ابعاد مختلف کاربرد زبان در فعالیتهای برندینگ میباشد. به بیان دیگر، مبتنی بر تحلیلهای صورت گرفته بر روی نظرات خبرگان، شاخصهای زبانشناسی در قالب کاربردهای مختلف زبان در فعالیتهای برندینگ دسته-بندی گردیدند. این مطالعه به عنوان یکی از اولین مطالعات صورت گرفته بهمنظور دستهبندی شاخصهای زبانشناسی در فعالیتهای برندینگ بوده و این شاخصها را براساس کاربردهای مختلف زبان در این فعالیتها، دستهبندی نموده است.
Objective: The purpose of this study is to categorize general linguistic indicators based on language functions in branding activities. In this regard, the researcher has focused on the functions of language in branding activities related to name, pronunciation and brand logo and has tried to identify the role of general indicators of linguistics in the field of language applications in branding activities.Methods: In this study, different dimensions of language applications in branding activities related to brand name, pronunciation and logo were extracted from the literature of brand linguistics and using a qualitative approach, general linguistic indicators in each dimension were categorized. In this study, a semi-structured interview tool was used to collect data. For this purpose, the opinions of 6 experts in the field of brand linguistics were used. Also, in order to analyze the quality data, the theme analysis approach and MAXQDA software were used.Results: The main finding of the present study is the classification of linguistic indicators in the form of different dimensions of using language in branding activities. In other words, based on the analysis of experts' opinions, linguistic indicators were categorized in the form of different uses of language in branding activities. This study is one of the first studies to classify linguistic indicators in branding activities and has categorized these indicators based on different usages of language in these activities.
خلاصه ماشینی:
Investigating the Application of Brand Linguistics Indices in Branding Activities Related to Brand Name and Logo Mina Ghaseminejad 1, Shahnaz Nayebzadeh 2 *, Saayed Hasan Hatami Nasab 3 1- PhD Candidate of Business Management, Department of Management, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran ghasemimina833@gmail.
روش پژوهش: در این پژوهش، ابعاد مختلف کاربردهای زبان در فعالیتهای برندینگ مرتبط با نام، تلفظ و لوگوی برند از منابع حیطۀ زبانشناسی برند استخراج شد و با استفاده از رویکرد کیفی، شاخصهای عام زبانشناسی در هر بعد دستهبندی شد.
باتوجهبه اهمیت عامل زبان ازسویی و باتوجهبه این موضوع که ایران کشوری با اقوام و قومیتهای متفاوت است که بیشتر از زبان فارسی بهعنوان زبان دوم خود استفاده میکنند، پژوهش حاضر به بررسی نقش شاخصهای موجود در بحث زبانشناسی دستور زبان فارسی که نقش عمدهای در ایجاد نام و طرز تلفظ کلمات دارند، در حیطۀ کاربردهای زبان در فعالیتهای برندینگ بهخصوص درزمینۀ تولید نام و یا نحوۀ تلفط نام برند میپردازد.
نقش اساسی زبان در چند دهۀ اخیرْ اهمیت و ارزش خود را درزمینۀ مدیریت ارتباط با مشتریان نیز نشان داده است و مطالعات نظری این حوزه همچون هونگ و همکاران (2002) بیان کردهاند زبان برند (مجموعۀ کلمات، لحن و سایر نشانههای غیرکلامی برند) دربردارندۀ اثرات شناختیـعاطفی بر مخاطبان برای ارزیابی محصولات و خدمات مرتبط با برند است؛ ازاینرو، ضرورت تئوریک پژوهش حاضر در گسترش قلمروِ دانش درزمینۀ رابطۀ میان زبان و فعالیتهای برندینگ است.
(2017), Brand linguistics: A theory-driven framework for the study of language in branding, International Journal of Research in Marketing, 34(2), 572-591.